Hoewel kaartjes versturen steeds minder populair is, worden er nog regelmatig poststukken gestuurd. Denk aan een verjaardagskaart, rouwkaart of een handgeschreven liefdesbrief. Ben jij de gelukkige ontvanger van zo’n liefdesbrief? Dan wil je niet nog portokosten betalen omdat je geheime liefde de brief niet voldoende gefrankeerd heeft. Maar ben je ook verplicht om die portokosten te betalen?
Kassa ontvangt regelmatig meldingen van consumenten dat zij een portokaart van PostNL hebben ontvangen. Zo vroeg gebruiker ‘9665’ op ons forum onlangs nog wat hij of zij hiermee moet doen en zelfs in 2014 werden er al vragen over gesteld.
Uit cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat er in 2018 maar liefst 140 miljoen poststukken werden verstuurd door consumenten. Dat is 17 procent minder dan in 2017.
Wie de website van PostNL raadpleegt, wordt er niet snel veel wijzer van. PostNL heeft weliswaar een pagina over portokosten, maar het blijft onduidelijk of de portokosten nou wel of niet betaald moeten worden. Dit staat er namelijk niet letterlijk. Wel staat er dat ze ‘hopen dat de ontvanger bereid is om te betalen’.
Hieronder zie je een voorbeeld van een portokaart. Tekst gaat verder onder de afbeelding.
We vroegen PostNL voor een reactie om het eens en voor altijd duidelijk te hebben: het betalen van portokosten is niet verplicht. Het gaat namelijk om een verzoek. Wellicht ontvang je nog een betalingsherinnering, maar ook dan ben je niet verplicht de portokosten te betalen. Het is natuurlijk wel zo netjes als de verzender zijn of haar post voldoende frankeert, zodat jij er niet de dupe van wordt!
De volledige reactie van PostNL lees je hieronder.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!