Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Portemonnee ouders al op de basisschool bepalend voor succes kind

22-04-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
861 keer bekeken
  •  
studenten studeren schriften 930x520
In het onderwijs zouden alle kinderen een gelijke kans moeten hebben, maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Door het verdwijnen van remedial teaching (extra ondersteuning) uit het basisonderwijs ontstaat al op de basisschool kansenongelijkheid. Ouders die het kunnen betalen kopen zelf elders ondersteuning in, maar daarmee blijft een groep die het wel nodig heeft maar dit niet kan betalen, achter. Kassa deed onderzoek onder remedial teachers , daaruit blijkt dat de grootste groep zijn of haar werk heeft zien verschuiven van in school, betaald door de school, naar buiten de school, betaald door ouders.
Schaduwonderwijs
De Inspectie van het Onderwijs verwees in haar onderwijsverslag 2014/2015 naar de term ‘schaduwonderwijs’. De term wordt gebruikt voor het aanduiden van ‘aanvullende onderwijsactiviteiten waarvoor de ouders zelf betalen’. Er zijn verschillende groepen die baat hebben bij extra ondersteuning; kinderen die door extra ondersteuning een niveau hoger kunnen komen, maar ook een grote groep zwakkere leerlingen die de extra hulp nodig heeft om in de reguliere les bij te kunnen blijven. Eerder werd remedial teaching , extra ondersteuning door een RT-er, op de basisschool aangeboden voor leerlingen die de extra hulp nodig hadden. Nu is de remedial teaching op steeds meer scholen aan het verdwijnen, en verschoven naar de particuliere sector. Ouders die voor hun kinderen extra hulp willen, moeten het dus buiten school inkopen, en zelf betalen. En dat is niet voor iedereen mogelijk.
Dilemma
Basisscholen zitten met een dilemma; door de invoering van de Wet op passend onderwijs in 2014 heeft de basisschoolleraar kinderen van verschillende niveaus in de klas. Er zijn te weinig handen in de klas, en door bezuinigingen verdwijnt de remedial teacher , die kinderen extra ondersteuning kan bieden. Rob Salij, directeur van de Wilhelminaschool in Hilversum worstelt hier ook mee. Er moeten lastige budgettaire keuzes gemaakt worden, met als gevolg dat niet ieder kind kan krijgen wat hij of zij misschien wel nodig heeft. Gevolg hiervan is dat er al op de basisschool een ongelijkheid ontstaat tussen kinderen van wie de ouders zelf hulp kunnen inkopen buiten school, en kinderen van wie de ouders dit niet kunnen. Truus Boogaard, directeur van de Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers (LBRT), stelt dat de verdwijning van de remedial teacher in school tot gevolg heeft dat niet iedereen meer gelijke kansen krijgt.
Onderzoek
Uit onderzoek van Kassa onder 579 remedial teachers (RT-ers) die zijn aangesloten bij de beroepsvereniging, komt naar voren dat ondersteuning door een zelfstandig RT-er gemiddeld 47,65 per uur kost. 91,5% van hen is werkzaam als zelfstandig RT-er met kinderen in de basisschoolleeftijd. 87,7% van de RT-ers bevestigt dat leerlingen met ‘rijke ouders’ meer kans hebben op een hoger schoolniveau door de inkoop van extra ondersteuning. Op de vraag of de RT-ers de afgelopen jaren meer, minder of hetzelfde aantal uren op school werken geeft de grootste groep (45%) aan de afgelopen jaren minder werk op school te hebben (17,6% meer, 37,5% zelfde). 42,3% heeft daarnaast zijn uren als zelfstandig RT-er, betaald door ouders, in de afgelopen jaren zien groeien.  
Meer handen in de klas
In de studio stelt Lisa Westerveld, Tweede Kamerlid voor GroenLinks, dat er meer geld beschikbaar moet worden gemaakt voor het onderwijs om ervoor te zorgen dat er meer handen in de klas komen. Extra ondersteuning zou voor iedereen mogelijk moeten zijn in school, door meer budget beschikbaar te stellen, zegt Westerveld. Peter Hulsen, directeur van Ouders & Onderwijs, een belangengroep voor ouders met schoolgaande kinderen, ziet de tweedeling in het basisonderwijs ook. Gevolg van het huidige systeem kan volgens Hulsen zijn dat kinderen nu onnodig nadeel ondervinden die bepalend is voor de rest van hun leven, en niet alle kinderen een gelijke kans krijgen. Ouders & Onderwijs pleit ervoor dat ondersteuning voor iedereen in school beschikbaar is, om tweedeling in het onderwijs tegen te gaan.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!