Waar vorig jaar de subsidiepot voor elektrisch rijden in mei al leeg was, blijven de aanvragen dit jaar erg achter, bericht Nieuwsuur. Maar ondanks dat elektrisch rijden voor steeds meer particulieren interessant wordt, maken steeds minder mensen gebruik van de subsidieregeling.
Wie een elektrische auto wil kopen, kan daarvoor een bijdrage van de overheid krijgen: voor een auto tot 45.000 euro heeft een consument dit jaar recht op 2950 euro subsidie. Vorig jaar liep de regeling nog storm: in mei was de pot leeg. Dit jaar blijft het aantal aanvragen sterk achter. De pot is nog voor meer dan de helft gevuld.
De ANWB maakt zich zorgen. "Een hele hoop mensen zijn begaan met het milieu en zouden best elektrisch willen rijden, maar het mag niet veel meer gaan kosten", zegt Harm Zeven, expert elektrisch rijden bij de ANWB. "Dat is begrijpelijk, want de kosten voor mobiliteit zijn al behoorlijk hoog."
In het kostenplaatje zit voor veel mensen het probleem, zegt ook hoogleraar en duurzaam ondernemer Maarten Steinbuch. Hij adviseerde de overheid hoe elektrisch rijden gestimuleerd kan worden. Dat benzinerijders de overstap naar elektrisch dit jaar minder aandurven, wijt hij aan onduidelijkheid over de toekomst van de motorrijtuigenbelasting.
Nu zijn elektrische auto's daar nog van vrijgesteld, maar dat gaat - als het aan het demissionaire kabinet ligt - vanaf 2025 veranderen. Elektrische auto's zijn zwaarder in gewicht door de grote accu, waardoor het belastingtarief flink kan oplopen; tot wel 80 euro per maand.
Of deze aanpassing definitief doorgaat, is volgens het ministerie van Infrastructuur aan een nieuw kabinet. "Die onzekerheid helpt nu niet", zegt Steinbuch.
Bron: Nieuwsuur/ANP
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!