Het Centraal Station in Amsterdam krijgt een grote ondergrondse fietsenstalling met ruimte voor 7000 fietsen. De stalling komt aan de zuidkant van het station, onder het water. De bouw vindt plaats tussen 2017 en 2021, blijkt uit een voorstel van het stadsbestuur aan de gemeenteraad.
Groei fietsers
De ondergrondse stalling is een van de projecten om de bereikbaarheid van het station te verbeteren. De kosten zijn 45 miljoen euro, inclusief 7 miljoen euro voor het uitgraven van de grond onder het water. De gemeente onderzoekt de mogelijkheid om vanuit de stalling direct het ondergrondse metrostation in te kunnen lopen.
Het aantal reizigers en fietsers blijft de komende jaren groeien, onder meer door de opening van de Noord-Zuidlijn over twee jaar. Inclusief de aanleg van enkele andere stallingen moeten er in 2020 op en rond het station 17.500 plekken zijn voor het parkeren van fietsen. Dit loopt op tot 21.500 plekken in 2030.
Zo begint naar verwachting dit jaar de bouw van een stalling in het stationsgebouw aan de IJ-zijde met 1300 plekken. Ook bestaat het plan om twee drijvende stallingen in het IJ te maken, waar ruimte is voor 4000 fietsen.
Problemen
Nu zijn er rond het Centraal Station 10.000 tijdelijke plekken voor fietsen. De Fietsersbond heeft al geklaagd dat het er veel te weinig zijn, waardoor het voor fietsers een probleem is binnen een redelijke afstand van het station hun fiets neer te zetten. Vaak staan fietsen daardoor buiten de vakken (die vervolgens worden weggeknipt) en de rekken staan vol met langparkeerders, fietswrakken en weesfietsen. ANP