Onderzoek toont aan dat vleesvervangers in de supermarkt steeds vaker voordeliger zijn dan vlees. Hetzelfde geldt voor zuivel dat is gemaakt van plantaardige in plaats van dierlijke grondstoffen. Nog maar een paar jaar geleden was dit beeld omgekeerd.
Een en ander blijkt onderzoek dat is uitgevoerd Questionmark in opdracht van ProVeg Nederland, een organisatie die zich inzet voor meer plantaardige voeding.
Questionmark vergeleek de prijzen van een boodschappenmandje gevuld met de twaalf meest voorkomende productsoorten. Het gaat om onder meer vegetarische balletjes, plantaardige kaas en plantaardige yoghurt. Steeds werd de goedkoopste plantaardige versie vergeleken met de goedkoopste dierlijke tegenhangers van diezelfde producten bij de supermarkten Albert Heijn, Aldi, Dirk, Jumbo, Lidl, Plus en Ekoplaza.
Bij vrijwel alle supermarkten is de consument die voor plantaardig kiest het voordeligst uit. Het prijsvoordeel kan oplopen tot wel 9,66 euro bij Ekoplaza. Dat is een besparing van 20 procent. Ook bij Jumbo en Lidl is de prijsbewuste consument voordeliger uit met het plantaardige mandje (respectievelijk 3,89 euro en 3,11 euro). Alleen bij supermarkt Dirk betaalt de consument volgens het onderzoek nog 0,18 euro meer voor een mandje gevuld met plantaardige producten.
De prijsverschillen zijn deels te verklaren door de inflatie, die dierlijke producten harder hebben geraakt. Een andere verklaring volgens ProVeg is dat supermarkten bewust stappen zetten om de prijsverschillen tussen dierlijk en plantaardig op te heffen of te verkleinen.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!