Steeds vaker worden uit naam van banken zoals ABN AMRO, Rabobank, ING, en SNS Bank phishingmails verzonden. Klik in deze mails niet op links, deel nooit je persoonlijke gegevens, open geen bijlagen. Banken attenderen klanten zelf ook actief op de valkuilen en gevaren. Zo waarschuwt ABN AMRO voor phishingmails, informeert ING erover en heeft de Rabobank een aparte pagina met voorlichting.
Trap niet in deze nepmail uit naam van de Rabobank. De melding over het vervangen van de Rabo scanner is vals. Online criminelen zijn uit op je gegevens en geld. Bekijk het voorbeeld:
In de eerste dagen van augustus ontving Kassa veel voorbeelden van phishingsms'jes uit naam van ABN AMRO. In de sms'jes wordt hetzelfde bedrag genoemd. Er zou namelijk 673,79 euro van de rekening worden afgeschreven. Indien dit niet zou kloppen, kan de ontvanger van de sms de opdracht zogenaamd kunnen controleren via een meegestuurde link. Klik niet op deze link en blokkeer de afzender.
Ook ontvingen we twee voorbeelden van phishingmails uit naam van Rabobank. In één van de mails wordt de ontvanger uitgenodigd om zijn of haar toestel opnieuw te registreren. Pas hiervoor op, want met dergelijke methodes achterhalen internetoplichters zeer eenvoudig inloggegevens. In de andere mail wordt de ontvanger zogenaamd voor de laatste keer gewaarschuwd dat de bankpas vervangen moet worden. Als deze niet op tijd wordt vervangen, zal dit kosten met zich meebrengen. Hierbij staat dat een bedrag van 19,95 euro automatisch wordt afgeschreven. Dit lokt de lezer uit om op de link in de mail te klikken, maar doe dit niet. Neem bij twijfel contact op met je bank.
Trap niet in de onderstaande poging tot phishing uit naam van Rabobank. De 'laatste aanmaning' is gemaakt en verzonden door online criminelen die uit zijn op jouw gegevens en geld! Banken vragen je nooit per e-mail of sms om je pas op te sturen of om een nieuwe betaalpas aan te vragen. Ben je in phishing getrapt? Dit kun je doen.
Een andere slimme poging om jouw gegevens te ontfutselen is de phishingsms uit naam van ABN AMRO, die je hieronder ziet. De afzender stelt dat er een bedrag zal worden afgeschreven en als dat niet klopt, je op de link moet klikken. Laat je hier niet toe lokken. Een toekomstige afschrijving vind je immers als je inlogt op je bankportaal. Daar kun je dit dan ook controleren.
Heb je zelf zo'n nepmail ontvangen? Stuur deze, voordat je 'm weggooit, door naar Kassa via kassa-online@bnnvara.nl. Het voorbeeld nemen we op in dit dossier!
Online criminelen richten zich met deze nepmail (zie hieronder) op klanten van de bank Knab. Trap niet in het verzoek om je 'opnieuw te identificeren'. De verzenders zijn uit op je gegevens en geld! Klik dus niet door, en verwijder de phishigmail.
Uit naam van ABN AMRO gaat onderstaande nepmail rond. Klik vooral niet op de link ACCEPTEER NU, verwijder de mail. De boodschap om 'beveiligingsvoorwaarden te accepteren' is enkel bedoeld om jou door te laten klikken. Cybercriminelen zijn uit op je gegevens en geld.
Opgelet: trap niet in de mail uit naam van Rabobank met de boodschap 'Betreft uw rekeningvoorwaarden'. Bekijk hieronder het voorbeeld. Cybercriminelen zijn uit op jouw gegevens en geld. Klik dus vooral niet op de link, verwijder de nepmail. Lees ook: Ben je in phishing getrapt? Dit kun je doen.
Ook aan het begin van het nieuwe jaar blijven de phishingmails binnenstromen. Moet je zogenaamd akkoord geven voor internetbankieren bij SNS? Staat er een bericht voor je klaar van de Rabobank? Moet je je opnieuw identificeren bij Knab? Of verloopt je huidige betaalpas bij ABN AMRO? Dan kan het zomaar zijn dat je een phishingmail hebt ontvangen, waarmee oplichters je gegevens via de links in de mails proberen te achterhalen.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!