Van de mensen die de afgelopen twee jaar een ziekenhuis of kliniek bezocht, maakte 25 procent mee dat er iets (bijna) misging. Dat blijkt uit een peiling van Patiëntenfederatie Nederland onder 7860 mensen. Dat percentage is hoger dan in 2021, toen uit hetzelfde onderzoek bleek dat 21 procent van de respondenten ervaarde dat er (bijna) iets fout ging.
Waar ging het mis of bijna mis? Het gaat vooral om het toedienen van medicijnen waarvoor een patiënt allergisch is, ongunstige combinaties van middelen, slechte overdracht van informatie door hulpverleners en late diagnoses door het niet goed ingaan op klachten. Bij 18 procent van de mensen bij wie iets dergelijks gebeurde, zou dit permanent lichamelijk letsel hebben opgeleverd.
"Ik weet dat zorgverleners hun uiterste best doen om fouten te vermijden. Maar ik ben ervan overtuigd dat we heel veel fouten die uit ons onderzoek naar voren komen, kunnen voorkomen door op een andere en betere manier met elkaar te werken", aldus directeur Arthur Schellekens van de patiëntenvereniging.
Communicatie en gegevensuitwisseling moeten beter, aldus de federatie. "Het gebeurt te vaak dat essentiële medische gegevens van patiënten niet op tijd of compleet beschikbaar zijn voor zorgverleners, zeker als het gaat om medicijngebruik, allergieën en in spoedsituaties", stelt Schellekens.
Zijn organisatie wil al langer dat het systeem van toestemming voor het uitwisselen van medische gegevens verandert. Nu mogen de gegevens alleen worden uitgewisseld als de patiënt toestemming geeft. De patiëntenfederatie ziet liever dat dit altijd mag, behalve als de patiënt niet akkoord gaat. Schellekens: “Veel patiënten weten nu niet dat ze toestemming moeten geven en gaan ervan uit dat zorgverleners altijd op de hoogte zijn van hun medische gegevens, bijvoorbeeld als ze op de spoedeisende hulp terechtkomen. Die mismatch leidt regelmatig tot medische fouten die te voorkomen zijn.” Bron: Patiëntenfederatie / ANP
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!