Transavia overtreedt de Europese regels omdat zij vanwege drukte op Schiphol vluchten annuleren, zegt de Consumentenbond. Ze wijzen erop dat de luchtvaartmaatschappij geen keuze biedt om geld terug te krijgen of een andere vlucht te kiezen.
Woensdag kondigde Transavia aan zo’n 240 vluchten vanaf Schiphol tussen 7 juli en 14 augustus te schrappen. Daardoor werden ruim 13.000 boekingen getroffen. Voor zeventig procent daarvan is er een vervangende vlucht in de plaats gekomen. Bij de overige dertig procent is het ticket geannuleerd.
Een alternatieve vlucht is volgens de website van Transavia voor sommigen niet beschikbaar, geeft de Consumentenbond aan. Deze mensen kregen maar twee opties: geld terug of een vlucht na de zomer. Hiermee schiet de vliegmaatschappij tekort. De maatschappij zou ze de keuze moeten bieden tussen geld terug óf een andere vlucht op dezelfde dag óf een vlucht op een dag die de passagier kiest, aldus de bond.
"Transavia zegt dat het niet iedereen een vervangende vlucht kan bieden. Maar het informeert zijn klanten niet over de mogelijkheid om zelf een andere vlucht voor te stellen, desnoods van een andere maatschappij", zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. Dat laatste kan volgens haar voor veel consumenten nog een uitkomst zijn om toch op hun vakantiebestemming te komen.
De Consumentenbond wijst er daarnaast op dat Transavia ook vluchten schrapt omdat er te weinig bemanning is. "Als dat binnen twee weken voor vertrek gebeurt, hebben passagiers recht op een financiële vergoeding. En als ze al op reis zijn of op de luchthaven staan, ook op verzorging. Maar Transavia verzwijgt die rechten ook."
Bron: ANP/Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!