Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Portieverpakkingen snoep en koek voor bewustere consumptie

29-10-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
128 keer bekeken
  •  
snoep lolly's 1127
Supermarkten moeten de koek-, chocolade-, nootjes-, zoutjes- en snoepverpakkingen van hun huismerken aanpassen om consumentenbewustzijn over wat ze eten te vergroten. Die oproep doet Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ). De fabrikanten van merkartikelen kwamen in het kader van het Preventieakkoord tegen obesitas al maatregelen over merkproducten overeen, maar supermarkten sloten zich daar nog niet bij aan.

Supermarkten grote rol

Vooral bij koekjes hebben supermarkten een grote rol te spelen, meent directeur Theo Heere van de branchevereniging VBZ. Hij hoopt dat de supermarkten snel meedoen met de afspraken.

Verpakkingsaanpassingen

De producenten van onder meer snoep en koek zijn al bezig met het aanpassen van hun verpakkingen. Een onderdeel hiervan is het verkleinen van de porties of de verpakkingen. Ook wordt duidelijker op het etiket en de verpakking hoe groot één portie is. Heere erkent dat de sector niet sleutelt aan de ingrediënten.

Voordelen en keerzijde

Volgens Heere zal deze aanpassing ook helpen in bewustwording en zal het een zachte duw in de richting van de consument zijn om iets minder van dit soort producten te eten. Echter hebben de portieverpakkingen ook een grote keerzijde; ze leveren namelijk meer plasticafval op. Volgens Heere wordt er hard gewerkt aan verpakkingen die beter zijn voor het milieu. ANP


Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!