Op maandag 6 november start een campagne tegen oplichting en misleiding door webshops. “Eerst reviews checken, dan bestellen”, luidt de slogan. Consumenten worden opgeroepen om voor een aankoop eerst de betrouwbaarheid van online winkels te checken.
De actie is te danken aan een samenwerking tussen de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie.
Het LMIO verwacht voor 2023 meer dan 40.000 aangiftes over aan- en verkoopfraude. Daarvan hebben er 14.000 betrekking op webwinkels die na een betaling niet hebben geleverd. Het LMIO heeft 1.000 malafide webshops offline laten halen. Dat is ruim 30 procent meer dan in 2022. Ook uit cijfers van de Fraudehelpdesk blijkt dat de gemiddelde schade door fraude met onlineaankopen stijgt.
Ook bij de ACM, de Consumentenbond en het ECC komen er meldingen binnen. Bestellingen worden veel te laat, of helemaal niet geleverd; de retourkosten zijn onverwacht hoog; er is geen contactmogelijkheid of de klant krijgt zijn geld niet terug.
Directeur Consumenten Edwin van Houten van de ACM zegt dat met de feestdagen in aantocht niemand zit te wachten op een miskoop of een bestelling die niet of veel te laat aankomt. "Check dus eerst goed de reviews voor je ergens bestelt. Met zo'n snelle check filter je de oplichters of webshops die hun zaken niet op orde hebben er bijna altijd uit."
De ACM benadrukt dat reviews checken het belangrijkste en makkelijkste is om vooraf te doen. Dat doe je volgens hen door het woord ‘reviews’ en de URL van de webshop te googelen.
Bekijk vervolgens de ervaringen van anderen op meerdere reviewsites. Sorteer en filter de reviews daarna om een eerlijk beeld van de webshop te krijgen. Daarnaast is het mogelijk om meldingen en aangiftes te checken op de website van de politie.
Bron: ANP/ACM
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!