De Fraudehelpdesk waarschuwt mensen om alert te zijn op nepmails uit naam van overheidsorganisaties. Het gaat om mails zogenaamd uit naam van MijnOverheid of de KvK. Wie op een linkje in zo'n nepmailtje klikt en gegevens deelt, wordt kort daarna gebeld door een "medewerker van de bank." Online criminelen proberen op deze manier om slachtoffers geld af te troggelen.
Volgens de nepmedewerker moeten mensen hun geld "veiligstellen" in verband met een digitale bedreiging of fraude. Het geld moet zo snel mogelijk worden overgemaakt naar rekeningnummers die de oplichter doorgeeft. Het zou gaan om een "kluisrekening", een "veilige rekening" of iets in deze trant. Trap hier niet in!
Telefoontjes door nepmedewerkers van een bank worden spoofing of bankhelpdeskfraude genoemd. Slachtoffers van spoofing zijn de afgelopen jaren voor miljoenen euro's opgelicht. Alleen al over 2021 gaat het naar schatting om 48 miljoen euro schade.
Onthoud: een bank zal je nooit via telefoon, sms of e-mail benaderen met dringende het verzoek om geld over te boeken of om inloggegevens of een pincode te delen. "Kluisrekeningen" of "veilige rekeningen" bestaan niet. Een bank zal ook niet vragen om jouw bankpas op te sturen of mee te geven.
Twijfel je toch? Onderneem geen actie, maar bel je eigen bank, via het telefoonnummer dat op de website van de bank staat en doe navraag. Nepmails kun je het beste verwijderen, zonder op linkjes te klikken.
Kassa heeft regelmatig stilgestaan bij het fenomeen spoofing. Info erover vind je in ons speciale Dossier spoofing.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!