Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Pas op! Sms-dienst 4239 misleidt bewust consumenten

05-03-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
107 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Zo langzamerhand weten we wel dat je niet zomaar op elke link moet klikken in een mail. Als een grote supermarkt als 'Jumbo' een prijsvraag uitschrijft waar je €500 mee kan verdienen en je hoeft alleen maar een paar quizvragen te beantwoorden en je mobiele nummer achter te laten, dan lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Een maand later wordt je geconfronteerd met hoge telefoonrekening. Wat blijkt? De prijsvraag is een slinkse manier geweest om je een sms-dienst aan te smeren.
Slachtoffers van 4239
Sebastiaan Borgelo, Wiet de Boer en Leo van Pelt zijn allemaal slachtoffer geworden van dezelfde sms-dienst: 4239. Kenmerkend: geen van allen zeggen bewust 'ok' te hebben gestuurd om de sms-dienst af te nemen. Toch zitten ze maandenlang vast aan het abonnement met elk een torenhoge telefoonrekening. Hoe kan dat?
Misleiding
Sabine van Loon (van Vodafone) en Judith Thompson (voorzitter van de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten) leggen uit hoe deze sms-dienst te werk is gegaan. Verleden tijd, want de Stichting heeft ervoor gezorgd dat deze sms-dienst niet meer actief kan zijn op de Nederlandse markt. "Ze hebben bewust mensen misleid door de strenge regels die wij in de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten hebben gesteld, te negeren."
Wat is de werkwijze van 4239?
Mensen worden verleid om mee te doen aan een prijsvraag waarbij ze €500 kunnen winnen. Hierbij worden namen van grote merken, zoals supermarktketen Jumbo, misbruikt. Om kans te maken op die prijs moeten ze hun mobiele nummer invullen. Vervolgens krijgen ze een sms waarin staat dat ze 'ok' moeten sms'en om mee te doen aan de prijsvraag. Dat hebben mensen gedaan. Vervolgens zaten ze vast aan de sms-dienst die ongeveer €12 per week kostte.
Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten
Misleidende sms-diensten is niet nieuw. Geregeld besteden we aandacht aan deze vorm van misleiding. In 2003 hebben alle partijen in de mobiele dienstensector de handen ineengeslagen en hebben ze gezamenlijk de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten opgesteld. Deze Stichting heeft alle gedragsregels opgesteld en houdt ook toezicht op naleving hiervan. Voorzitter van de Stichting, Judith Thompson legt in de studio uit wanneer de Stichting voor het eerst hoorde over de werkwijze van 4239. "Uiteindelijk hebben we duizenden klanten uitgeschreven van deze dienst en hebben hun allen een sms gestuurd hoe ze hun gemaakte kosten aan deze dienst terug kunnen vragen."
Coulanceregelingen
Mensen die nog niet gereageerd hebben op deze sms kunnen ook hun provider contacten en vragen naar vergoeding van kosten. Benieuwd naar de reacties van de providers over de werkwijze van deze dienst en hoe hun coulancebeleid eruitziet? Lees hier de reacties .  
Greenwhale Holding
Natuurlijk heeft de redactie uitgezocht wie erachter deze dienst zit. Het blijkt Greenwhale Holding op Curaçao te zijn. In de reportage kun je zien wat er gebeurde toen de redactie telefonisch contact kreeg met de eigenaar van het bedrijf. Lees hier de later verstuurde schriftelijke reactie.
Misbruik naam Jumbo
Greenwhale Holding misbruikt de naam van supermarktketen Jumbo. Hierdoor krijgen consumenten het idee dat de mail daadwerkelijk vanuit Jumbo is gestuurd. Dit is natuurlijk niet zo. Hoe reageert Jumbo op het misbruiken van hun naam? Als de sms-dienst niet stopt met het misbruik overweegt Jumbo juridische stappen laten ze ons weten.
In ons dossier phishing worden dagelijks nieuwe nepmails toegevoegd. Bekijk regelmatig dit dossier om te zien welke nieuwe nepmails op dit moment circuleren.
Dit is een voorbeeld van een foute sms:
4239_Slechte_SMS
Dit is een voorbeeld van een goede sms, zoals het hoort:
4239_Goede_SMS
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!