Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Pas op met proefpakketjes van Dutch Pharma

18-05-2013
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
93 keer bekeken
  •  
195x90_proefpakket.jpg
Telefonisch of via internet krijg je een aanbieding voor een gratis proefpakket  met vitamines of afslankpillen. Je geeft een incassomachtiging voor de verzendkosten van €6,95. Als je nà ontvangst van het proefpakket niet binnen drie weken annuleert voor de vervolgzending, zit je ongewild vast aan een jaarabonnement. Tussentijds opzeggen is niet mogelijk. Op het Vraag & Beantwoord forum op de Kassa-website staan veel klachten over Dutch Pharma . Door de onduidelijke voorwaarden zitten consumenten één jaar lid vast aan dure ongewenste vervolgzendingen.
Voorwaarden rammelen
Kassa krijgt veel klachten over het ongewenste "lidmaatschap". Opzegbrieven, mails en retour gezonden proefzendingen komen niet aan bij Dutch Pharma, schrijven boze consumenten. Ook telefonisch lukt het niet om je abonnement op te zeggen. De voorwaarden van Dutch Pharma rammelen. Op de pagina met aanbiedingen van Dutch Pharma staat niets over het jaarabonnement waar je na deze proefzending aan vast zit (of je moet je binnen 21 dagen afmelden). Pas als je de algemene voorwaarden op de site van Dutch Pharma uitpluist, staat dit jaarabonnement in kleine lettertjes vermeld. Je moet dus echt de algemene voorwaarden induiken, want het lidmaatschap staat niet vermeld bij de actievoorwaarden. Volgens Consumentenbond hoort zo'n lidmaatschap van één jaar - waar je tussentijds niet onderuit kan - duidelijk op de homepage te staan en anders op het bestelformulier en zeker niet alleen verstopt te staan in de actievoorwaarden. Lees hier de uitgebreide reactie van de Consumentenbond.
Moeizaam contact
Een veelgehoorde klacht over Dutch Pharma is dat het contact moeizaam verloopt. Er wordt niet of nauwelijks gereageerd op telefoontjes, brieven en mails. Dutch Pharma ontkent dit ten stelligste. Directeur Oomen schrijft: "Zo kunnen we een aantal beweringen van klanten - met bewijsmateriaal als voicelogs - aanvechten. Soms lijkt het erop of bepaalde klanten alleen hun eigen emails/brieven kunnen herinneren, maar onze correspondentie en reacties daarop vergeten." Dutch Pharma heeft sinds januari 2013 zelfs de klantenservice op een hoger peil gebracht laat de directie ons weten.
Bewijslast
Dutch Pharma legt de bewijslast bij de consument. Zij moeten aantonen dat ze een pakket niet hebben ontvangen of dat ze hun lidmaatschap tijdig hebben opgezegd. Deze vlieger gaat niet op! Dutch Pharma verstuurt de proefpakketten niet aangetekend en daarom ligt de bewijslast - op het moment dat er een conflict ontstaat met een klant over de ontvangst van een pakket - bij Dutch Pharma. Niet bij de consument!
Actievoorwaarden aangepast
Door kritische vragen van Kassa laat Dutch Pharma weten per direct de actievoorwaarden aan te passen bij het bestellen van een proefpakket. Ook worden de diverse advertenties op internet aangepast. Er staat voortaan op de website van Dutch Pharma: "Actievoorwaarden: De toezending van het probeerpakket (met voldoende voor één maand) is 3 weken geheel vrijblijvend. Bent u tevreden: dan hoeft u niets te doen! Aan het eind van de probeermaand ontvangt u dan vanzelf een volgende pakket met voldoende voor twee maanden voor slechts € 12,50 per maand (exclusief € 4,95 verzendkosten per zending). Wilt u deze vervolgzendingen niet, dan kunt u dat eenvoudig tot zeven dagen voor deze vervolgzending aangeven. Ontvangen wij geen afmelding binnen de aangegeven 3 weken proeftijd, dan geldt er vervolgens een minimale afnameverplichting van 6 vervolgzendingen (met telkens voldoende supplementen voor 2 maanden)". Dutch Pharma stelt uitdrukkelijk dat deze aanpassing  niet juridisch vereist is en dat klanten uit het verleden er geen aanspraak op kunnen maken.
Vervolgzending niet betalen
De Consumentenbond zegt dat mensen nog steeds niet (ook niet na aanpassing van de voorwaarden) hoeven te betalen voor een ongewenste vervolgzending als zij een gratis proefpakket hebben besteld. "Wat ons betreft moeten mensen actief aanvinken voor vervolgverzendingen en dan moet er klip en klaar staan wat het kost en dat je ze één jaar lang wilt ontvangen." Sandra de Jong van de Consumentenbond geeft een aantal tips voor iedereen die zich zorgen maakt over een aanmaning:  1) Laat je niet intimideren. Incassobureaus gebruiken woorden als 'snel stijgende schuld', 'beslaglegging' en 'dagvaardingen'. Dat is allemaal bangmakerij om je zo snel mogelijk te laten betalen, want via een rechtszaak maken ze geen kans.  2) Betaal niet onder druk, ook niet onder protest. Het is namelijk onwaarschijnlijk dat je het geld dan ooit nog terug ziet.  3) In het geval van Dutch Pharma is het bedrijf absoluut niet duidelijk geweest over de vervolgzendingen. Als die zijn verstuurd mag je die, omdat ze niet zijn aangekondigd, gewoon houden zonder te betalen. De aanmaning van het incassobureau is dan nergens op gebaseerd. Om de zaak niet onnodig op de spits te drijven, is het desondanks wel verstandig de zending te retourneren. Betalen hoeft dus niet!  4) Houdt het hoofd koel: meld dat je niet betaalt (om bovengenoemde reden) en blijf daarbij. Het is dan onwaarschijnlijk dat het incassobureau de zaak doorzet, gezien de feiten.
Abonnement afzeggen
Ook bij de Consumentenautoriteit zijn de klachten over Dutch Pharma bekend. Op de site van Consuwijzer vindt u meer informatie en voorbeeldbrieven wanneer en hoe u van uw ongewenste abonnement afkomt.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!