Iedereen heeft nu een lang IBAN-rekeningnummer. Daarmee is het betalingsverkeer een stuk veiliger geworden. Als je iets overmaakt naar een voormalig kort rekeningnummer van de ING, vroeger de Postbank, kan het makkelijk fout gaan en kun je fluiten naar je geld.
Foutje is snel gemaakt
John Wever maakte deze zomer met zijn ING-app €950 over aan een vriend die ook een rekening heeft bij de ING. John zag meteen dat hij een fout had gemaakt. Hij had twee cijfers omgedraaid in het zevencijferige rekeningnummer. Dat foute nummer werd omgezet in een geldig IBAN-nummer. Alleen bleek die van een andere ING-klant te zijn die in Italië woont. Die klant heeft ten onrechte die €950 ontvangen. John meldde de fout direct bij zijn bank. Deze stuurde een brief naar de 'foute' ontvanger met het verzoek het geld terug te storten. Dat gebeurde niet. Vervolgens kreeg John van de ING de naam en de adresgegevens van de ontvanger. Hij moest zelf achter zijn geld aan. Ook een aangetekende brief aan de foute ontvanger leverde niets op en de politie kon niet meer doen dan een aangifte opnemen.
Over naar IBAN
Per 1 augustus 2014 is het gebruik van een IBAN-nummer verplicht. In de aanloop naar 1 augustus kon je nog gebruik maken van oude rekeningnummers. Die werden dan bij het internetbankieren automatisch omgezet in een IBAN-nummer. Juist bij korte ING-cijfers, die zijn van oude Postbankklanten, is er kans op een fout. Door een typefout te maken in een oud Postbanknummer krijg je na conversie wèl een IBAN-nummer, maar van een andere klant, zoals bij John Wever gebeurde.
Misbetalingen
Minister Dijsselbloem en de banken wisten ook dat het aantal misbetalingen toe zou nemen in de zogenaamde duale periode. De minister zegt letterlijk dat banken een stijging van het aantal misbetalingen zien en dat het ongeveer om 4500 betaalopdrachten per maand gaat. Hiermee is een bedrag van €18 miljoen per maand gemoeid. Lees
hier
het antwoord op vraag drie van de Kamervragen van Henk Nijboer over 'problemen met foute overboekingen'.
Blijf alert met korte ING-nummers
Vanaf 1 augustus kan je diezelfde fout nog steeds maken als je gebruik maakt van de
IBAN BIC Service
. Als je daar een zevencijferig ING-nummer invoert en je maakt een fout, dan komt daar wel een geldig IBAN-nummer uit. Bij de invoer van een rekeningnummer met negen of tien cijfers leidt een fout nooit tot een geldig IBAN-nummer. Kassa heeft dit probleem onder de aandacht gebracht van de ING en gevraagd wat ze daaraan gaan doen. ING lijkt het probleem niet te willen zien. Ook zullen ze de naamnummercontrole niet opnieuw gaan invoeren. Gijs Boudewijn van
Betaalvereniging Nederland
heeft wel goed nieuws. Ze gaan kijken of er snel een extra check op de IBAN BIC service kan komen voor de korte ING-nummers. Rommert Jorritsma,
deskundige
op het gebied van het betalingsverkeer, bevestigt de bevindingen van Kassa.
Procedure
Boudewijn bevestigt dat de banken inderdaad de procedure volgen zoals bij John Wevers is gebeurd. Als deze procedure tot niets leidt is het aan de klant om zelf op juridische gronden het geld terug te vorderen. Dat kost veel inspanning en geld. Ook blijf je dikwijls afhankelijk van de welwillendheid van de foute ontvanger. Als die foute ontvanger in de schulden zit, het geld erdoor heeft gejaagd of met de noorderzon is vertrokken., zit je ook met lege handen. Tineke Admiraal maakte dat in 2013 al mee en startte een
website
.
In de steek gelaten
Veel klanten voelen zich door hun bank in de steek gelaten. Een aantal voorbeelden:
- "Ik moet het zelf maar uitzoeken."
- "Kan dit allemaal zomaar....door een klein foutje dat ik zelf niet kan controleren? Ik kan niet achterhalen of een bepaald rekeningnummer bij een bepaalde naam hoort."
- "Ook de ING (waar ik ook klant ben) wilde mij niet helpen."
- "Ik heb uiteindelijk een advocaat ingeschakeld en nadat die een brief had geschreven had ik het geld zo terug."
Naamnummercontrole
Veel mensen vragen zich ook af waarom er geen naamnummercontrole is. Boudewijn benadrukt dat dat geen oplossing is. Het is duur en foutgevoelig. Bovendien vond de naamnummercontrole alleen plaats bij overschrijvingen van en naar zevencijferige rekeningnummers, al zijn dat wel miljoenen rekeningcijfers. De andere rekeningnummers van ING en van de andere banken bevatten negen of tien cijfers. Daar is nooit een naamnummercontrole geweest, omdat deze cijfers een 11-proef bevatten. Dit is een zelfcontrolerend rekeningnummer.
"Klant staat centraal"
Het is onbegrijpelijk dat banken (en vooral de ING) klanten die een foute overboeking hebben gedaan, niet extra te hulp schieten. Dit terwijl ze wisten van een toename van het aantal foute overboekingen. Hoe ingewikkeld is het voor een bank om niet één brief te schrijven, maar ook een brief waarin gedreigd wordt met rechtsmaatregelen.
Oproep: conversie van adresboek
Wij hoorden drie identieke verhalen van mensen die geld overmaakten van hun ABN AMRO betaalrekening naar hun ABN AMRO spaarrekening. Dat geld kwam alleen niet terecht op hun spaarrekening, maar op die van een andere ABN AMRO klant. Deze mensen hadden een nummer dat zij ooit gehad hebben, maar al lang geleden hebben opgezegd. Dat nummer is ondertussen weer aan andere klanten teruggewezen. Heeft u iets soortgelijks meegemaakt, mail ons dan op
kassa@bnnvara.nl