Boekten we vroeger onze vliegtickets bij het reisbureau, tegenwoordig doen we dat online. Wij onderzochten 23 binnenlandse en buitenlandse boekingssites. Betaal je nog steeds overal boekingskosten, heb je al die verzekeringen wel nodig en is de korting die je krijgt wel echte korting?
Wat hebben we onderzocht?
Je kan op internet een vliegticket boeken direct bij de luchtvaartmaatschappij, via een broker (boekingssites) of via een prijsvergelijker die dan weer de boekingssites naast elkaar legt. Die vergelijkingssites sturen je voor het laagste tarief ook door naar buitenlandse boekingssites en dat heb je niet zo snel in de gaten, want die sites zijn bijna allemaal in het Nederlands. We onderzochten veertien Nederlandse (met een kantoor in Nederland) en negen buitenlandse boekingssites. We keken naar boekingskosten, hoe je kan betalen, of er betaalkosten bijkomen en wat er aangevinkt staat.
Bij zes van de negen websites wordt niet gesproken over boekingskosten. Bravofly rekent €12,50 per persoon per traject 'agency and payment fees'. Tripsta vraagt €9,99 boekingskosten, maar deze zitten al bij de aanbiedingsprijs in.
Iets aangevinkt
?
Acht van de negen websites hebben iets voor je aangevinkt. Irritant, want consumenten moeten zelf kunnen kiezen of ze iets willen of hoe ze willen betalen. Het voornaamste dat aangevinkt staat zijn nieuwsbrieven en bepaalde servicepakketten die je niet wil.
Vestiging
Tripair en Airtickets zijn van hetzelfde bedrijf en zijn in Griekenland gevestigd. Je kan bellen naar een telefoonnummer met een Engelse landcode, maar dit blijkt een Skypenummer te zijn. Ook Mytrip en Tripsta zijn in Griekenland gevestigd. Travel2be en Travelgenio zijn eveneens van hetzelfde bedrijf. Zij zijn in Spanje gevestigd. Supersaver heeft zijn kantoor in Finland, Bravofly in Zwitserland en Vlucht24 in Duitsland. Op één na zijn alle sites in het Nederlands, alleen Airtickets is Engelstalig.
Gratis betalen?
Bij elke site kan je gratis betalen, maar helaas is voor ons Nederlanders niet elke optie bruikbaar. Zo kan je bij Bravofly gratis betalen jet Maestro, maar online betalen met je Maestrokaart is alleen voor Belgische consumenten liet MasterCard weten. Supersaver is de enige aanbieder waar je met iDEAL kan betalen. Airtickets accepteert als enige Paypal als gratis betaaloptie. Tripair accepteert betalingen met MasterCard Debit, maar die kaart is veel minder populair dan de creditcard van MasterCard. Travel2be en Travelgenio blijken creatief met rekenen te zijn. Je wordt daar gelokt met een lager tarief. De aanbiedingsprijs wordt verhoogd met €5,50. Je krijgt vervolgens weer maximaal €5,50 korting als je met Diners Club of Maestro kan betalen. Creditcards van Diners Club worden in Nederland echter niet meer uitgegeven. Bij Mytrip en Tripsta kan je gratis met je MasterCard of Visa betalen.
Vlucht24
Vlucht24 is een website die je maar beter kan vermijden. Hier betaal je de ene keer wel betaalkosten, de andere keer niet. Dit is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. Je moet dus bij elke vlucht een venster openen om te zien of je betaalkosten tot €10 moet betalen. Vlucht24 zegt dat je gratis kan betalen met Visa Electron, maar die kaart is in Nederland nooit uitgegeven. Daardoor ben je verplicht om met met je MasterCard, Visa of American Express te betalen. Je betaalt daarvoor €19,99 tot €29,99 per traject, maar ook per persoon en dat vertelt Vlucht24 er niet bij. Het is volkomen onduidelijk wanneer je €19,99 betaalt en wanneer €29,99. We kwamen ook al combinaties tegen. We hebben Vlucht24 gebeld, maar helaas kregen we alleen een Duitse klantenservice aan de lijn die geen Nederlands kon.
Paspoortdata
Tripsta en Bravofly vragen bij de boeking meteen al om je paspoortgegevens. Deze gegevens hebben deze boekingssites helemaal niet nodig. Je hoeft je paspoortgegevens pas in te vullen in het inchecken.
Boekingssites die hun vluchten op de Nederlandse markt verkopen moeten zich houden aan de Reclamecode Reisaanbiedingen. Daarin staat onder meer dat vaste onvermijdbare kosten waar de consument niet omheen kan, in de aanbiedingsprijs moeten zitten. Verder stelt de Reclamecode Reisaanbiedingen dat opties waarvoor je moet betalen, zoals verzekeringen, niet standaard aangevinkt mogen staan.
Boekingskosten
Volgens de Reclamecode Reisaanbiedingen vallen boekingskosten onder variabele onvermijdbare kosten. Daarom hoeven ze niet in de aanbiedingsprijs te zitten. Wel moet duidelijk vermeld worden bij de prijs hoeveel er nog aan boekingskosten bij komen. Dit is bij vliegtickets meestal een bedrag voor één persoon en een iets hoger bedrag voor twee of meer reizigers. Wat ons betreft veranderen boekingskosten van variabel naar vast zodra je aangeeft met hoeveel personen je reist en dan kunnen deze makkelijk in de aanbiedingsprijs verwerkt worden.
Ebookers, Expedia en Kilroy reppen niet over boekingskosten. De aanbiedingsprijs is ook de eindprijs. De resterende boekingssites rekenen tussen de €15 en €39 boekingskosten. ATP gaat creatief om met benamingen, want ATP rekent €5 reserveringskosten maar zegt dat dat iets anders is dan: boekingskosten/administratiekosten/service fees/customer service charges/verborgen kosten/extra kosten/ hoge dossierkosten. Bij Gate1 ga je naarmate je verder in het boekingsproces bent steeds minder (van €27,50 naar €25 naar €20) betalen aan boekingskosten. Bij Vliegfabriek worden boekingskosten pas na het kiezen de vlucht toegevoegd en staan ze nog niet eerder duidelijk genoemd. Vliegfabriek heeft aangegeven dit te zullen aanpassen zodat het voor de consument duidelijker wordt.
Iets aangevinkt?
Vier van de veertien boekingssites hebben iets aangevinkt. Tix en Ebookers hebben aangevinkt dat je een abonnement krijgt op een nieuwsbrief. Wederom irritant! Schipholtickets en Vliegfabriek hebben iDEAL als standaard betaalmethode aangevinkt.
Gratis betalen?
Ja, overal kan je gratis betalen met iDEAL. Alleen bij Expedia kan je vliegtickets niet met iDEAL betalen. Je betaalt daar gratis met je creditcard. Gek, want bij Ebookers kan je wel met iDEAL betalen en dat is van hetzelfde bedrijf als Expedia.
Dure 0900-nummers
Vier van de veertien boekingssites bieden een lokaal nummer aan dat je kan bellen met vragen. Bij de rest ben je veel geld kwijt aan een duur 0900-nummer. Meestal kan je het antwoord op je vraag beter googlen.
'Nog 4 stoelen beschikbaar'
Vliegtickets, Schipholtickets, Tix roepen zinnetjes als 'nog 4 stoelen beschikbaar' en 'nog 2 stoelen beschikbaar voor dit tarief'. Dit is misleiding, want er kunnen immers op andere boekingssites of bij de luchtvaartmaatschappij zelf nog wel tickets zijn.
Omgekeerde opt-in
Bij Vliegtickets, Vliegtarieven en World Ticket Center zien we een omgekeerde opt-in. Je krijgt dus standaard een nieuwsbrief met aanbiedingen, maar wil je die niet, dan moet je pro-actief aanvinken. Vervelend!
Vliegticketverzekering/vliegticketgarantie
De vliegticketverzekering of vliegticketgarantie lijkt een echt Nederlandse uitvinding, want geen van de door ons onderzochte buitenlandse boekingssites biedt hem aan. In Engeland zouden er ook boekingssites zijn die dit aanbieden. Je betaalt hier tussen de €4 (Vliegfabriek) en €21 (Kilroy) voor. Daarvoor ben je beschermd voor een faillissement van de luchtvaartmaatschappij tot een bedrag van €1500-€2000. Handig zou je denken, maar echt complete onzin als je met grote maatschappijen zoals KLM, Lufthansa, United, Qantas, Singapore Airlines of Emirates vliegt. Die gaan niet zo ineens failliet. Maatschappijen die wel failliet gingen zijn Sabena, Malev en Spanair. Vlieg je met een vage maatschappij naar de Filipijnen, Nepal of ergens in Afrika, dan kan je je beter wel indekken voor dat risico.
Paul Eldering is luchtvaartjournalist bij
De Telegraaf
en reageert in de studio.