Paling ook bij AH in de ban
10-12-2009
• leestijd 2 minuten
Vanaf medio volgend jaar wordt er geen paling meer verkocht bij supermarktketen Albert Heijn. In navolging van enkele andere supermarkten staakt het concern de verkoop van de vissoort, omdat paling een ernstig bedreigde diersoort is. Dat heeft de supermarktketen donderdag bekendgemaakt.
Eerder haalden Jumbo, Dirk, Bas, Digros en Jan Linders paling al uit de schappen. Sinds 2007 staat de vissoort op de zogenoemde rode lijst van bedreigde diersoorten.
Albert Heijn heeft in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds een duurzaam alternatief voor paling ontwikkeld. Het gaat hierbij om een andere gerookte vissoort. Deze gerookte vis ligt voor Pasen in de schappen van de supermarkt.
Albert Heijn stopt vanaf januari al met de verkoop van Euro Shopperpaling, een goedkope variant. De overige palingproducten worden pas later uit de schappen gehaald.
Albert Heijn gaat op de verpakking van paling vermelden dat de vis ernstig bedreigd is en informeert klanten over de alternatieve gerookte vis, die net zo lekker zou smaken als paling. ,,Als je meteen stopt, gaat de consument de paling ergens anders halen'', licht een woordvoerder toe. ,,We willen de consument eerst bewust maken en verwijzen naar een alternatief.'' De supermarktketen maakt zich bovendien sterk voor een algehele verkoopstop van paling.
Voor een verbod op de verkoop van paling wordt al langer gestreden. Meerdere dierenbeschermingsorganisaties stellen ook de dodingsmethode van paling aan de kaak. De dieren komen op een nare manier aan hun einde. Om ze van hun slijmlaag te ontdoen, worden ze levend in een zoutbad gegooid. Deze doodsstrijd kan volgens Wakker Dier wel twintig minuten duren.
Milieuorganisatie Greenpeace, die zich ook al jarenlang inzet voor de paling, reageert verheugd op de verkoopstop. ,,Paling is de meest bedreigde diersoort in Nederland en de meeste vis wordt verkocht in de supermarkt'', aldus een woordvoerder van Greenpeace. ,,Een broodje paling eten, is alsof je een broodje orang-oetan eet.''
Het Productschap Vis, de belangenorganisatie voor de vissector, vindt de actie van de supermarkten een ,,schijnoplossing''. Door geen paling meer te kunnen verkopen, ontneemt dit de ondernemers uit de palingsector alle financiële mogelijkheden om bij te dragen aan het herstel van de aalstand, aldus de belangenorganisatie.
ANP