Overname Super de Boer 'sexy' voor consument
19-10-2009
• leestijd 2 minuten
De overname van Super de Boer door Jumbo is vooral 'sexy' voor de consument. Dit zei merkendeskundige Paul Moers maandag in reactie op de geslaagde overname.
De consument heeft reden de vlag uit de hangen, aldus Moers. Hij wijst erop dat Jumbo door de overname van Super de Boer nu een landelijk netwerk van winkels krijgt. ,,Super de Boer was een van de duurste supermarkten van Nederland. Dat gaat nu over naar Jumbo die staat voor een hoge service gekoppeld aan erg lage prijzen.''
Bovendien zal het assortiment van de nieuwe combinatie worden verdubbeld. Moers: ,,Jumbo heeft een assortiment van 32.000 artikelen en Super de Boer van 16.000. De consument heeft dus veel meer keuze en dat tegen aantrekkelijk lage prijzen'', legt hij uit.
De kaarten in supermarktland zijn nu opnieuw geschud, concludeert Moers. Hij beaamt dat de ombouw van de Super de Boer-winkels nog flink wat energie zal vergen. Jumbo heeft diep in de buidel moeten tasten voor de overname en de ombouw van de nieuwe winkels zal daarom misschien wat trager verlopen, denkt Moers.
,,Jumbo is nog druk met zichzelf bezig, maar over pakweg twee jaar staan er heel wat Jumbowinkels in de buurt van AH-winkels.'' Jumbo komt eraan en Albert Heijn zal ,,not amused'' zijn, weet Moers.
Door de overname blijven drie grote supermarktketens over. De nieuwe inkoopcombinatie van Jumbo, C1000 en Super de Boer krijgt een marktaandeel van ongeveer 23 procent, terwijl Superunie goed is voor 29 procent. Albert Heijn heeft een marktaandeel van 31 procent. ,,AH is nu wel aan de grenzen van z'n ongekende groei'', concludeert de merkendeskundige. ,,Want Jumbo is een van de weinige die het AH erg moeilijk kan maken.'' (anp)