Met de campagne ‘Laat je niet interneppen’ wil de overheid burgers nog bewuster maken van de gevaren van phishing en andere vormen van cybercrime. De belangrijkste boodschap van deze voorlichtingscampagne: negeer het bericht bij twijfel.
In 2022 kregen 2,2 miljoen Nederlanders te maken met cybercrime, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De laatste jaren komt het in steeds meer verschillende vormen voor. Ook het welbekende Artificial Intelligence (AI) speelt daarbij een rol. Met die functie, kan iemand anders tegenwoordig jouw stem klonen om er misbruik van te maken.
De campagne 'Laat je niet interneppen', opgezet door de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie en Veiligheid, roept mensen op om goed de afzender van online berichten te checken en bij twijfel weg te klikken of swipen. Dat doen ze aan de hand van een toolkit met voorbeelden van cybercrime, zoals ‘Pap, ben mijn telefoon kwijt. Kun jij zien waar ie is?’ De beeldmaterialen uit de toolkit kunnen ingezet worden door overheden, scholen en instanties voor voorlichtingscampagnes.
Verschillende manieren van online oplichting komen aan bod in de voorlichting. Denk daarbij aan phishingmails of WhatsApp-berichten met zogenaamde vriend-in-noodfraude. Er wordt niet enkel gekeken naar welke berichten je kan ontvangen, maar ook naar hoe je als ontvanger zo’n nepbericht herkent. De focus ligt daarbij op standaardadviezen rondom cybercrime, zoals: let op een dwingende toon van een bericht en controleer de afzender of link in een bericht.
Kortgezegd luidt de hoofdboodschap: klik het bericht weg bij iedere twijfel
Bron: Tweakers/Veiliginternetten
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!