Veel Nederlandse burgers voelen zich niet serieus genomen door overheidsorganisaties, stelt Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. Volgens hem is deze klacht terecht. "Je ziet wel heel vaak dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd."
Een speciale commissie van Tweede Kamerleden probeert te achterhalen wat er zoal misgaat bij de 'uitvoeringsorganisaties' van de overheid, waaronder de Belastingdienst, het UWV en het CBR. Het contact bij deze 'loketten' waarbij mensen aankloppen loopt in veel gevallen niet soepel.
Naast dat beleidsmakers onvoldoende rekening houden met de intelligentie van mensen, lijken ze vaak ook te vergeten dat er 2,5 miljoen mensen zijn die moeite hebben met lezen en schrijven. Zij, en dan mensen met een beperking in het bijzonder, zijn van de slechte communicatie de dupe. Het gaat vaak al mis bij het maken van wetten en regels. "Burgers vragen: mogen we alsjeblieft regels hebben die wij zelf goed snappen", vertelde Van Zutphen in zijn verhoor. Vooral het contact tussen de overheid en de burger "moet door begrijpelijke regels worden ondersteund". Ook de Kamer zou daar erg scherp op moeten zijn, vindt de ombudsman.
Wetten die in de maak zijn, moeten vaak wel een 'uitvoeringstoets' doorgaan. De omnbudsman vraagt zich af of hier de juiste vragen worden gesteld. "We hebben het bij die uitvoering altijd over die organisaties. Maar wat heb je nou aan uitvoering zonder de burger?" De wetgever kijkt volgens hem te veel naar alleen de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank en te weinig naar de vragen die mensen stellen aan deze instanties. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!