Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Overheid neemt burger volgens ombudsman lang niet altijd serieus

26-10-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
55 keer bekeken
  •  
reinier van zutphen ombudsman 1127

Veel Nederlandse burgers voelen zich niet serieus genomen door overheidsorganisaties, stelt Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. Volgens hem is deze klacht terecht. "Je ziet wel heel vaak dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd."

Een speciale commissie van Tweede Kamerleden probeert te achterhalen wat er zoal misgaat bij de 'uitvoeringsorganisaties' van de overheid, waaronder de Belastingdienst, het UWV en het CBR. Het contact bij deze 'loketten' waarbij mensen aankloppen loopt in veel gevallen niet soepel.

Slechte communicatie met burgers vanuit loketten

Van Zutphen behandelt klachten van burgers over de overheid. Volgens hem geven veel mensen aan nul op het rekest te krijgen als ze een vraag stellen. "De overheid reageert dan niet", aldus de ombudsman. Ook wordt er volgens Van Zutphen te weinig rekening gehouden vanuit dergelijke organisaties "met mensen die een IQ van minder dan honderd hebben". En dat terwijl het gemiddelde IQ rond de honderd ligt. "We gaan heel erg uit van het gemiddelde, of zelfs van degene die het nog beter snappen dan gemiddeld". Beleidsmakers zijn veelal slimmer en hoger opgeleid dan gemiddeld. Volgens Van Zutphen denken zij te veel vanuit hun eigen intelligentie.

Maak wetten en regels die burgers snappen

Naast dat beleidsmakers onvoldoende rekening houden met de intelligentie van mensen, lijken ze vaak ook te vergeten dat er 2,5 miljoen mensen zijn die moeite hebben met lezen en schrijven. Zij, en dan mensen met een beperking in het bijzonder, zijn van de slechte communicatie de dupe. Het gaat vaak al mis bij het maken van wetten en regels. "Burgers vragen: mogen we alsjeblieft regels hebben die wij zelf goed snappen", vertelde Van Zutphen in zijn verhoor. Vooral het contact tussen de overheid en de burger "moet door begrijpelijke regels worden ondersteund". Ook de Kamer zou daar erg scherp op moeten zijn, vindt de ombudsman.

Stel juiste vragen bij uitvoeringstoets

Wetten die in de maak zijn, moeten vaak wel een 'uitvoeringstoets' doorgaan. De omnbudsman vraagt zich af of hier de juiste vragen worden gesteld. "We hebben het bij die uitvoering altijd over die organisaties. Maar wat heb je nou aan uitvoering zonder de burger?" De wetgever kijkt volgens hem te veel naar alleen de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank en te weinig naar de vragen die mensen stellen aan deze instanties. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor