Bij SnappCar, maker van de gelijknamige app waarop zo'n 50.000 particulieren hun auto te huur aanbieden, ligt het aantal ritten via de deelauto’s de afgelopen periode 15 procent hoger dan in dezelfde periode in 2019. Het aantal boekingen halveerde nog in de eerste weken nadat het coronavirus zijn intrede deed in Nederland. Daarna ging het aantal ritten in enkele weken hard omhoog. SnappCar is goed voor ongeveer tachtig procent van alle aangeboden deelauto's in Nederland.
Topman Victor van Tol van SnappCar denkt dat mensen zonder auto vaker het ov mijden vanwege het coronavirus. "We hebben te maken met een versnelling, omdat mensen nog huiverig zijn voor de trein", zegt hij. Van Tol ziet dat het aantal trips korter worden en korter van tevoren worden geboekt. Dat kan er volgens Van Tol mee te maken hebben dat ze vaker gebruikt worden voor noodzakelijke afspraken of werkritjes.
Branchegenoot Greenwheels biedt in Nederland bijna 2800 eigen auto's te huur aan. Deze aanbieder merkt ook dat de populariteit van deelauto's toeneemt. Zo steeg de bezettingsgraad van Greenwheels-auto's in mei met 30 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Vorige maand kreeg het bedrijf er bovendien een recordaantal nieuwe abonnees bij, ruim de helft meer dan het aantal nieuwe klanten in mei 2019.
Het mijden van het ov speelt daarin volgens Andrew Berkhout, de algemeen directeur van Greenwheels, een grote rol, hoewel de markt voor deelauto's al enkele jaren in de lift zit. "Ik denk dat corona nu een extra zetje geeft", verklaart hij. "De groei zet zich nu versneld door. Dat is mooi want hierdoor komen er minder auto’s op straat en worden steden leefbaarder."
Die stijging doet zich overigens vooral voor bij deelautogebruik door particulieren. Zakelijke klanten van Greenwheels, in mei goed voor zo'n 10 procent van alle activiteiten, gebruiken deelauto's nog altijd veel minder dan een jaar geleden. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!