Reizigers die een OV-chipkaart hebben moeten deze na vijf jaar zelf vervangen. De kosten hiervoor, van €7,50, zijn voor de reiziger. Onterecht en omslachtig vinden reizigersorganisatie Rover en de Consumentenbond.
Rapport
Rover en de Consumentenbond publiceerden het rapport 'Servicekosten OV-chipkaart in Europa'. Hierin zijn de servicekosten voor het openbaar vervoer vergeleken met andere West-Europese landen. Uit het rapport blijkt dat Nederland het duurst van alle andere Europese landen is. Freek Bos van Rover geeft aan dat daar echt wat aan gedaan moet worden. "Dit rapport legt pijnlijk bloot dat het systeem van de servicekosten van de OV-chipkaart in Nederland niet klantvriendelijk is voor de reiziger", aldus Bos.
Ruim 350 klachten van reizigers
Bij ons werd er massaal geklaagd door reizigers. Ruim 350 klachten kregen we in onze mailbox. Volgens reiziger Reinier van den Bos moet hij opdraaien voor allemaal kosten waar hij niet om gevraagd heeft. "€7,50 voor het aanschaffen van een nieuwe OV-chipkaart vind ik al duur, maar als ik het op papier wil aanvragen kost het zelf €10,50. Dat is echt belachelijk", aldus van den Bos.
Petitie en verzamelingsactie
De Consumentenbond lanceerde in samenwerking met Rover hierdoor een campagne op hun website. Joyce Donat, woordvoerder Consumentenbond, legt uit dat ze hierop steunbetuigingen willen gaan verzamelen. "We hebben zo veel klachten binnengekregen. De reizigers zouden moeten gehoord worden." Daarnaast is Rover al begin september een verzamelactie begonnen met een oproep om reizigers niet hun verlopen ov-chipkaart te laten weggooien maar op te sturen naar hen. "Het geld van de restsaldo blijft anders liggen bij Trans Link Systems. Dat is niet de bedoeling, we willen met het geld wat we binnen krijgen drie wensen uitvoeren." Die wensen staan hieronder opgesomd.
'Gelimiteerde diefstal'
Ook in de politiek leven de dure servicekosten van de OV-chipkaart. PvdA-raadslid Duco Hoogland geeft aan dat de huidige service van de OV-chipkaart veel te ingewikkeld is geworden. "Als je €2,50 administratiekosten rekent aan de balie voor een service om je restsaldo over te zetten, dan klopt het systeem gewoon niet. Dat vind ik gelimiteerde diefstal van de vervoerders", aldus Hoogland. Volgens Hoogland moet het simpeler en goedkoper gemaakt worden. "Als er niet in januari niks veranderd wordt gaan we kijken om een wet op te stellen om het systeem te verbeteren."
Tijd voor actie!
Rover en de Consumentenbond hebben aangekondigd actie te gaan voeren voor een betere servicekosten van de OV-chipkaart. Dit gebeurt naar aanleiding van het verschenen rapport over de servicekosten van de OV-chipkaart. Er zijn in grote lijnen drie actiepunten in de uitzending voorgedragen door Rover en de Consumentenbond.
- Gratis vervanging bij defecte/verloren/gestolen kaart in plaats van €11.
- Na afloop geldigheidsduur gratis worden vervangen of naar tien jaar in plaats van vijf jaar.
- Gratis saldo terugvragen, ook bij de balie (waar je nu €2,50 moet betalen).
Trans Link Systems wil niet reageren
Het aanspreekpunt van de OV-chipkaart, Trans Link Systems in samenwerking met alle vervoerders, geven aan dat ze de discussie intern willen bespreken en niet in de media willen treden hierover.