'Ouders en kinderen overschatten mediabegrip'
22-07-2010
• leestijd 2 minuten
Zowel ouders als kinderen hebben een te hoge pet op van de wijze waarop ze zelf omgaan met media. Ze denken vaak dat ze daar behoorlijk vaardig in zijn. In de praktijk klopt dat beeld niet helemaal.
Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van het onderzoeksbureau Dialogic in opdracht van het expertisecentrum Mediawijzer.net. Het hield een enquête onder ruim vijfhonderd personen. De helft daarvan waren kinderen tussen de 10 en 14 jaar, de andere helft ouders. Ook gaf het centrum speciale medialessen op vier scholen. Leerlingen moesten daarbij met behulp van internet het antwoord vinden op bepaalde vragen.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste kinderen en ouders aangeven dat ze weten hoe ze reclame in verschillende media kunnen herkennen. Toen de onderzoekers doorvroegen naar hoe dan precies, bleek dat toch niet altijd het geval te zijn. Ook gaf het merendeel aan te weten hoe veilig om te gaan met internet, maar zette een behoorlijk aantal persoonlijke gegevens online.
Kritisch beoordelen
De onderzoekers stellen verder dat jongeren vaak nalaten om informatie op internet kritisch te beoordelen. Ze zijn zich er onvoldoende van bewust dat gegevens op het web niet altijd even betrouwbaar zijn en nemen informatie snel voor waar aan. De kinderen vinden het vooral belangrijk om snel antwoord te vinden op een vraag.
Uit het onderzoek blijkt verder dat ouders denken dat ze hun kinderen opvoeden in het omgaan met internet, terwijl het kroost dat zelf niet zo ervaart. 71 procent van de moeders en vaders zegt dat hun kinderen te leren omgaan met het web, terwijl 53 procent van de jongeren zijn ouders niet als leermeester ziet.
Mediawijzer.net werd in 2008 opgericht op initiatief van de ministeries van Jeugd en Gezin en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Doel is Nederlandse burgers en organisaties leren verstandig om te gaan met media.
Bron: ANP