Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ouders betalen meestal hoge belkosten

26-05-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
smartphone6_01.jpg
Ouders springen meestal bij als hun kinderen hun maandelijkse belbundel overschrijden. Een meerderheid van de jongeren komt dan ook niet in de geldproblemen door hoge telefoonkosten, blijkt uit onderzoek dat Stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB) samen met telecomaanbieder Vodafone heeft laten uitvoeren.
40 procent van de jongeren tussen 12 en 24 jaar gaat weleens over zijn maandelijkse abonnement heen. Binnen die groep doet 10 procent dit bijna elke maand, en 2 procent maandelijks.
'Vallen en opstaan'
Ouders zouden niet meer meteen moeten bijspringen om de te hoge telefoonrekening van hun kinderen te betalen, vindt WWJB. ,,Wij willen niet op de stoel van de ouders zitten. Maar het zou wel verstandig zijn als ouders hun kinderen leren met vallen en opstaan de gevolgen van hun gedrag zelf op te lossen. Dat voorkomt dat het overschrijden van de belkosten als geaccepteerd gedrag wordt gezien door jongeren '', zegt voorzitter Marijke Vos.
Overzicht
Het is volgens de stichting daarnaast een goede zaak als telecomoperators hulpmiddelen gaan aanbieden, waarmee jongeren op eenvoudige wijze met hun neus op de 'belfeiten' worden gedrukt. WWJB wil hierover telecombedrijven in gesprek gaan over mogelijke oplossingen. ,,Om zo in cocreatie met jongeren hulpmiddelen te ontwikkelen die hun op een simpele en overzichtelijke manier inzicht geven in bel- en datagebruik'', aldus Vos. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!