Ouderen maken minder schade, maar betalen meer voor autoverzekering
11-01-2020
•
leestijd 3 minuten
•
890 keer bekeken
•
Ouderen betalen meer voor hun autoverzekering vanwege hun leeftijd of worden door verzekeraars zelfs geweigerd. Volgens verzekeraars is dat nodig omdat deze groepen een hoger risico vormen. Maar dat hogere risico blijkt niet uit schadecijfers van het Verbond van Verzekeraars. Een 70-jarige kost verzekeraars gemiddeld juist het minst aan schade.
Kassa kreeg van het Verbond van Verzekeraars de gemiddelde schadecijfers per leeftijd over een periode van 2014 tot en met 2018. Uit de gegevens blijkt dat de gemiddelde schade die verzekeraars per polis kwijt zijn, daalt tot en met een leeftijd van 70. Op die leeftijd vormt een verzekerde een gemiddelde schadepost van 95 euro per jaar. Daarna stijgt de schade weer naar een gemiddeld schadebedrag van 159 euro voor iemand van 85. Maar dat is maar iets hoger dan het schadebedrag van iemand van 35 jaar oud, die kost verzekeraars gemiddeld 153 euro per jaar. Een verschil van slechts 4%.
Ouderen betalen meer premie
Maar ouderen moeten wel veel meer premie betalen dan een 35-jarige. Dat blijkt uit een vergelijking van premiegegevens van onderzoeksbureau Moneyview. In opdracht van de Consumentenbond keek Moneyview naar de premies van WA-verzekeringen op basis van 4 schadevrije periodes. Het effect van leeftijd was het kleinst bij iemand van 35 jaar. Die is 284 euro per jaar kwijt voor een WA-verzekering. De premie loopt daarna op met de jaren. Iemand van 70 betaalt 324 euro per jaar. Een 85-jarige is maar liefst 515 euro kwijt. Dat is 81% meer dan iemand van 35, terwijl een 85-jarige maar 4% meer schade maakt dan iemand die 50 jaar jonger is. Uit het onderzoek van Moneyview blijkt verder dan ruim 40% van de verzekeraars ook een leeftijdsgrens hanteert. Dat gebeurt vanaf 70 jaar.
Discriminatie
De Consumentenbond en ouderenbond ANBO noemen het leeftijdsonderscheid dat verzekeraars maken discriminerend. Dat ouderen meer moeten betalen voor hun autoverzekering is ook nog eens dubbelop, stelt Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond. Als ouderen meer schade maken, merken ze dat al in hun premie doordat het aantal schadevrije jaren daalt. Om dan ouderen ook nog eens extra vanwege hun leeftijd te straffen is oneerlijk. De ANBO wijst erop dat juist ouderen al jaren minder te besteden hebben doordat hun pensioen niet meer is geïndexeerd. Terwijl de auto ontzettend belangrijk is voor ouderen om mobiel te blijven, worden ze daar financieel geraakt door verzekeraars vanwege hun leeftijd.
Niet alleen bij ouderen komt het voor dat ze meer moeten betalen vanwege hun leeftijd. Het gebeurt ook bij jongeren, zoals bij de 23-jarige Brenda Snel. Bekijk het interview met haar hieronder.
Kamervragen
Actuaris Jan Donselaar, oud-vicevoorzitter van het Actuarieel Genootschap en jarenlang actief in de verzekeringsbranche, keek ook voor Kassa naar de cijfers van het Verbond en Moneyview. Donselaar stelt dat de schadecijfers over een periode van 5 jaar een goed beeld geven van het risico dat verzekeraars lopen. De premie is tot en met de leeftijd van iemand van 60 jaar goed te verklaren op basis van de schadecijfers. Maar daarna niet meer. “Het lijkt erop dat verzekeraars bij ouderen extra marge rekenen”, aldus de actuaris.
Fractievoorzitter Henk Krol van 50PLUS noemt de hogere premies die verzekeraars rekenen voor ouderen ook leeftijdsdiscriminatie. Hij gaat Kamervragen stellen en een initiatiefwet indienen die iedere vorm van leeftijdsdiscriminatie verbiedt.
Reactie Verbond van Verzekeraars
Het Verbond van Verzekeraars stelt in een reactie dat het wel degelijk te rechtvaardigen is ouderen meer te laten betalen voor hun autoverzekering. De vergelijking die Kassa maakt met de premies van autoverzekeringen en het gemiddelde schadebedrag zou niet kloppen. Voor verzekeraars zou het schadebedrag minder belangrijk zijn dan de kans dat ouderen een schade maken. Het gemiddelde schadebedrag zou nogal kunnen verschillen door de jaren. Daarnaast letten verzekeraars er wel op dat de autoverzekering ook voor ouderen betaalbaar blijft. Daar is de no-claim een goede manier voor.
Download de volledige reacties van Bovemij, Centraal Beheer en ANBO hieronder.