Oranjekoorts stuwt omzet supermarkten
19-06-2014
• leestijd 1 minuten
Het WK-voetbal heeft de supermarkten afgelopen week 5 miljoen euro extra omzet opgeleverd. De totale WK-omzet komt daarmee tot nu toe op 21 miljoen voor de supers, meldde marktonderzoeksbureau GfK donderdag.
Stijging
In de afgelopen week 24 hebben de supermarkten 655 miljoen euro omzet gerealiseerd, ofwel een stijging van 0,9 procent ten opzichte van vorig jaar in de na-pinksterweek.
Gezinnen
Zo'n 957.000 huishoudens kochten vorige week een 'oranje' product. Dat is 12,5 procent van alle Nederlandse huishoudens. Vooral gezinnen kopen oranjeproducten en dan vooral de welgestelde huishoudens.
Tompouce
De populairste oranjeproducten waren Mona Oranjepudding, Pringles Hup Holland Hup, Campina Oranjevla, Lay’s Aioli Olé, en Mini Babybel rood. Ook tompoucen waren in trek; de omzet was bijna het dubbele van een gemiddelde week. Naarmate Oranje succesvol is zal de tompouce-verkoop verder stijgen, verwacht GfK.
Oranje mandje
Met Koningsdag gingen oranjeproducten nog griffer over de toonbank. Ruim 1 op de 7 huishoudens kocht toen iets uit het oranje mandje. Ofwel 1,1 miljoen huishoudens.
ANP