Oranje in de uitverkoop
18-06-2012
• leestijd 2 minuten
Nu het Nederlands elftal zondagavond is uitgeschakeld bij het EK voetbal, blijven supermarkten, cafés en elektronicawinkels zitten met allerhande Oranjeparafernalia. T-shirts, bier, vlaggen, oranje tompoezen, toeters en vlaaien.
Omzet
Dat de winkels omzet mislopen, is evident. Hoeveel is lastig te zeggen. Producten die niet bederven, liggen mogelijk opnieuw in de winkels bij komende Oranjefestijnen als Koninginnedag of het komende WK Voetbal in 2014.
2014
Warenhuis Blokker slaat gewoon veel van de Oranjeproducten in zijn winkels op, zei een woordvoerder maandag. Totdat ze weer verkocht kunnen worden: ,,Bijvoorbeeld tijdens de Olympische Spelen in augustus, met Koninginnedag, of tijdens het WK voetbal 2014 in Brazilië.” Daarnaast heeft Blokker standaard nog een klein assortiment Oranjeproducten in de winkel liggen dat het hele jaar door wordt verkocht.
Slecht weer
Een zegsman van bierbrouwer Heineken kan niet zeggen wat de invloed is van de uitschakeling van Oranje op de bierverkopen. ,,Het slechte weer is erger'', aldus een zegsman.
Albert Heijn gaat sommige Oranjeproducten, zoals de M&M’s Brullie, afprijzen. Andere spullen, zoals oranje koeken, kunnen gewoon in de schappen blijven liggen. Die kunnen namelijk ook nog tijdens bijvoorbeeld de Olympische Spelen aan de man worden gebracht.
Voedselbank
Lidl heeft een andere oplossing. De supermarktketen doneert het EK-assortiment van de filialen aan de Voedselbank. ,, Nu kunnen we toch nog andere mensen, die het hard nodig hebben, blij maken met het verlies van Oranje’’, zegt een woordvoerster. Met de actie reageert Lidl op een oproep van de Voedselbank Amsterdam. Die vroeg supermarkten zondagavond om Oranje-etenswaren aan de voedselbanken te geven. Een woordvoerster zei maandag dat het nog te vroeg is om te zeggen wat de oproep gaat opleveren.
Een woordvoerder van Voedselbank Nederland zegt dat voedselbanken elders in het land wel ,,incidenteel’’ wat Oranjeproducten binnenkrijgen, maar vooralsnog niet heel veel. In tegenstelling tot de Voedselbank Amsterdam gaan ze daar ook geen aandacht voor vragen. De voedselbanken hebben namelijk in de eerste plaats behoefte aan zuivelproducten, groente en pasta of rijst. ,,En dat wordt niet in het oranje verkocht.’’
Miljoenen euro's
Hoeveel omzet de winkels precies mislopen, is lastig te zeggen, zo bleek vorige week al uit een rondgang van het ANP langs meerdere onderzoeksbureaus. Zij kwamen met uiteenlopende schattingen over de kosten. Het economisch bureau van ING schat dat supermarkten per wedstrijd zo’n 10 miljoen euro extra omzet maken. Uitschakeling zou dus tot 40 miljoen euro kunnen kosten. Onderzoeksbureau Gfk komt uit op een lager bedrag: 22 miljoen euro minder omzet. ,,Maar het verwijderen van Oranjeversiering en het weggooien van onverkoopbare producten kost nog circa 3 miljoen euro extra”, aldus Gfk.
ANP