Oplichters sturen valse e-mails uit naam van de populaire parkeerapp Parkmobile. Je hebt een betalingsachterstand, daarom krijg je een betalingsherinnering in de mail met het verzoek om alsnog te betalen. Het ziet er overtuigend uit, maar oplichters hopen zo jouw bankrekening leeg te trekken. De échte Parkmobile heeft hier uiteraard niks mee te maken. Waar moet je op letten?
Her en der verschijnen op internet de nodige meldingen over deze oplichtingstruc. Je krijgt een mail van Parkmobile met als onderwerp 'Betalingsherinnering'. In de mail wordt gesproken van een openstaande schuld van € 21,76 over de periode januari 2022.
In deze mail wordt verder een klantnummer genoemd dat bestaat uit acht cijfers en een factuurnummer dat bestaat uit zeven cijfers. Beiden zijn vermoedelijk verzonnen, maar omdat deze nummers in elke mail anders zijn, hebben we deze nummers in het screenshot bovenaan dit bericht maar even geblurd. Het is echter wel opvallend dat de afzender over jouw échte achternaambeschikt.
Overigens heeft ook Parkmobile zelf vandaag voor deze oplichtingstruc gewaarschuwd:
In de mail wordt het rekeningnummer NL18ABNA0570638917 genoemd. Rekeninghouder is 'Stichting Parkeergelden Nederland' te Diemen. Maar kijken we op de échte Parkmobile-website, dan zien we al snel dat het bedrijf zelf twee bankrekeningen in gebruik heeft en dat het rekeningnummer in deze valse mail daar niet een van is.
Op basis hiervan weten we al met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat we met oplichters te maken hebben.
In de mail staat daarnaast een betaalknop: zo kun je de schuld in één keer voldoen. Het is verleidelijk om te denken 'maar dat is handig!', al is het verstandig om niet te hard van stapel te lopen. In werkelijkheid verwijst deze link naar een nagemaakte website van Parkmobile.
Wij hadden één voorbeeld te pakken, en dat betreft het domein pkmfeb-voltooid.xyz/nl/index.html. Deze website is inmiddels uit de lucht, maar vervangende exemplaren staan ongetwijfeld al klaar voor toekomstige oplichtingspogingen.
Hieronder zie je hoe deze nagemaakte 'Parkmobile'-website er uitziet:
Klik je op de groene betaalknop uit de mail? Dan krijg je een link naar een zogenaamde 'openstaande factuur' te zien. Het factuurnummer op de nagemaakte website wijkt overigens af van het nummer dat genoemd wordt in de valse mail, nog een signaal waaruit blijkt dat we hier met oplichters te maken hebben. En ook het bedrag (€ 17,50) op de website wijkt af van het bedrag dat je volgens de mail nog moet voldoen.
Controleren hoe het écht zit, wordt echter een lastig verhaal. Het is puur een cosmetische truc, maar het is niet mogelijk om een daadwerkelijke specificatie van de factuur op te vragen: deze bestaat immers helemaal niet.
Klik je voor de aardigheid op de betaalknop op de valse website? Dan zien we een rijtje verwijzingen naar nagemaakte inlogomgevingen van maar liefst elf banken. Praktisch iedere Nederlander met een Parkmobile-account is dus doelwit van oplichters, want of je nu bij ABN AMRO, ING of de Rabobank zit, of dat je een rekening hebt bij een van de kleinere banken, oplichters hebben het in alle gevallen op inloggegevens voor internetbankieren gemunt.
Eén ding valt ons op, omdat het niet erg gebruikelijk is in dit soort oplichtingstrucs. Behalve de nagemaakte inlogomgevingen van alle banken, is er ook sprake van een link naar een nagemaakte pagina van International Card Services. De oplichters achter deze website hopen dus ook creditcardgegevens buit te maken.
Extra riskant dus, deze poging tot oplichting. Klik dus nooit zomaar op linkjes uit dergelijke nepmails, ook al ziet het er geloofwaardig en overtuigend uit.
Parkmobile raadt klanten aan om via de app te kijken of er sprake is van openstaande facturen. Open simpelweg de app, ga naar Account > Facturen en controleer daar of je nog een betaling moet voldoen. Hier kun je meer lezen over phishing namens Parkmobile.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!