Mensen die nu een nieuwbouwhuis kopen of net hebben gekocht, moeten er rekening mee houden dat hun nieuwe woning later klaar is dan gepland. De oplevering van de huizen loopt vertraging op door problemen met de aansluitingen van het gas, water en licht. Er is een wettelijke aansluittermijn van 18 weken, maar die wordt ruim overschreden.
Klachten
Ernst Meijer en Evi Timmermans hebben een nieuwbouwhuis in Dronten gekocht. De aanvraag voor de nutsvoorzieningen (gas, water, licht, warmte, media en riool) is in juli 2017 aangevraagd. Het stel heeft onlangs te horen gekregen dat deze voorzieningen pas eind april worden aangesloten, een half jaar later dan gepland. Ernst en Evi zijn niet de enige die hun verhaal neerleggen bij de redactie van Kassa. Uit heel Nederland kwamen klachten binnen. Kijkers vertellen ons dat zij door de late oplevering onnodig lang huur voor een tijdelijke woning moeten betalen of door eerdere toezeggingen van de aannemers in een nieuwbouwwoning zijn gaan waar nog geen elektriciteit en water is aangesloten.
Problemen mijnaansluiting.nl
Het aanvragen van een nutsvoorziening doe je op de website
mijnaansluiting.nl
. Dit wordt gedaan door degene die het huis bouwt, dat is vaak de aannemer. Mijnaansluiting.nl is het samenwerkingsverband van alle netbeheerders die verantwoordelijk zijn voor de aansluitingen van de nutsvoorzieningen. Zodra daar een aanvraag binnenkomt, gaan verschillende partijen aan de slag om de aansluiting te realiseren. Hoogleraar bedrijfsantropologie Alfons van Marrewijk heeft vier jaar lang onderzoek gedaan naar de samenwerking van alle partijen die betrokken zijn bij de aanleg van ondergrondse infrastructuur. Zijn conclusie is dat de verschillende partijen niet samenwerken en ook niet naar de klant kijken. “Het is een complex proces en dat proces is niet goed georganiseerd. Er hoeft maar iets te gebeuren en dan is het mis. Het moet simpeler en sneller kunnen. Daar is ook niemand het mee oneens, dat roept men al jaren, maar toch lukt het niet goed om het proces te verbeteren.”
Oplossing
Voorzitter Martha van den Hengel van Stichting mijnaansluiting.nl erkent het probleem. Volgens haar is het niet alleen de communicatie van de partijen onderling maar ook de aantrekkende economie oorzaak van dit probleem. “Wij hebben een enorme stijgende vraag. Ieder jaar 35% meer dan we dachten en daar is de capaciteit niet tegen aan te slepen. We hebben in crises minder gebouwd en toen zijn mensen ontslagen en met pensioen gegaan. De mensen die installeren hebben certificaten nodig om dit te doen dus die hebben echt opleidingen nodig. En dat duurt drie jaar.” Van den Hengel zegt dat aan het probleem gewerkt wordt. De stichting gaat met alle partijen om de tafel om te kijken hoe het proces verbeterd kan worden. Ook wil de stichting de komende jaren meer technisch personeel gaan opleiden. De klant moet de komende tijd daarom rekening mee blijven houden dat het langer gaat duren om aangesloten te worden op gas, water en licht. De netbeheerders hebben een schriftelijke reactie gegeven over de aanleg van nutsvoorzieningen bij de woning van Ernst Meijer en Evi Timmermans.
Lees hun volledige reactie hier
.
Compensatie
Volgens toezichthouder ACM is in de energieregelgeving niets geregeld over compensatie van netbeheerders aan consumenten bij overschrijding van de wettelijke aansluittermijn van 18 weken. Dit is een kwestie van civiel recht. Op dit moment doet ACM een verkennend onderzoek naar de problemen bij de aansluitingen. Als blijkt dat de 18 weken een wezenlijk probleem vormen, zal de ACM dit probleem oppakken en zo nodig handhavend optreden. De toezichthouder heeft de indruk dat de netbeheerders en andere betrokkenen zelf al werken aan oplossingen om de overschrijding van de aansluittermijn te voorkomen. Ze hoopt dat handhaving niet nodig is.