Een aantal opgaven van de Cito-toets die volgende week begint op vrijwel alle Nederlandse basisscholen, is in handen van NRC Handelsblad. De krant schrijft hier dinsdag over en een woordvoerster van Cito bevestigt dat het inderdaad gaat om opdrachten van de Eindtoets Basis 2013, die afgenomen wordt in groep 8 van de basisschool.
Geen actie ondernomen
Cito onderneemt vooralsnog geen actie, aldus de woordvoerster, omdat de opgaven zelf niet bekend zijn gemaakt. In NRC Handelsblad staat een opgave uit de categorie taal, waarbij leerlingen moeten beoordelen of een dikgedrukt woord in een zin fout is gespeld. De zinnen in kwestie zijn onleesbaar gemaakt.
,,Een uitermate vervelende kwestie voor leerlingen ouders en docenten'', reageerde staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs. ,,Voor mij is dit een bevestiging dat er snel een centrale eindtoets in het onderwijs moet komen'', aldus Dekker.
Marktplaats
Een gebruiker van marktplaats.nl had volgens NRC alle vragen van de citotoets van dit jaar aangeboden gekregen voor 450 euro. Hij zou om bewijs hebben gevraagd van de echtheid van de vragen en zou daarop foto's hebben gekregen van de aanbieder, die hij vervolgens aan de krant heeft doorgespeeld. Die legde het materiaal voor aan Cito, die bevestigde dat het om de toets van dit jaar ging.
In een reactie laat Cito weten het ongehoord te vinden dat deze opgaven nog voor de afname aan de pers zijn aangeboden. ,,Als een kind de vragen al op voorhand weet, heeft hij daar niets aan. De Cito-toets is geen examen, het is een test waarop een advies deels gebaseerd wordt. Als je de antwoorden al weet, kom je wellicht op een plek terecht boven je daadwerkelijke niveau. Over het algemeen wordt een kind daar niet gelukkiger van.''
Hoe de opgaven zijn uitgelekt, is nog niet duidelijk. Medewerkers van Cito tekenen voor geheimhouding en scholen moeten ook tekenen voor zorgvuldige omgang met de toetsen.
Twee versies
De Cito-toets wordt dit jaar op 5, 6 en 7 februari afgenomen. 165.000 kinderen doen eraan mee. Er zijn voor het eerst twee versies: een wat moeilijkere en een wat makkelijkere. Ongeveer 75 procent van de leerlingen zal de moeilijkere versie maken. 25 procent maakt de andere versie. Die is vooral bestemd voor leerlingen die minder goed scoren op taal en rekenen.
ANP