Een ongewenst telefoontje of huisbezoekje van verkopers, we hebben er allemaal weleens mee te maken gehad. Daarom wil het kabinet dat de Europese Unie het mogelijk maakt dat lidstaten telemarketing en deurverkoop kunnen verbieden. In Den Haag gaat minister Adriaansens van Economische Zaken in gesprek met de Europese Commissie.
Het kan je wel zijn opgevallen dat telemarketing en deurverkoop door de jaren heen minder vaak voorkomt. Dat komt doordat het kabinet de laatste jaren aan strengere regels werkt. Bedrijven mogen consumenten enkel bellen wanneer ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven en een contract geldt pas zodra de consument het schriftelijk heeft ondertekend.
Adriaansens is echter van mening dat de regels niet genoeg zijn. Zo zegt zij tegen de NOS dat mensen alsnog ongevraagd opgebeld worden en dat consumenten niet altijd de juiste beslissing kunnen nemen als er een “opdringerige” deurverkoper staat.
De Consumentenbond is het daarmee eens. Zij berichtte augustus 2023 dat de telemarketingwet niet goed werkt. Van de consumenten werd 80 procent weleens lastiggevallen door telefoontjes van marketeers, met name vanuit energieleveranciers, loterijen en goede doelen.
Het kabinet pleit voor een Nederlands verbod op telemarketing en deurverkoop, niet een Europees verbod. Dat is namelijk niet zomaar mogelijk gezien de vrije markt die in Europa geldt.
Adriaansens geeft aan dat we in Nederland alleen een verbod willen op producten of contracten waarbij de consumenten geen goede afwegingen kunnen maken. Als voorbeeld noemt zij de complexe energiecontracten.
De Europese regels voor consumentenbescherming worden volgend jaar geëvalueerd. Daarom is de Europese Commissie de aankomende tijd op bezoek bij alle lidstaten in Europa om na te gaan welke onderwerpen voor hen van belang zijn.
Tijdens dat bezoekje bespreekt Adriaansens ook meerdere onderwerpen om de consument beter te beschermen. Ze ziet graag strengere regels verschijnen voor kortingsacties zodat bedrijven enkel de adviesprijzen van fabrikanten mogen vermelden als het product ook daadwerkelijk eerder voor deze prijs werd verkocht. Daarnaast moeten er volgens haar hogere eisen komen aan duurzaamheidsclaims en keurmerken, om onder andere greenwashing tegen te gaan.
Wat vind jij? Moet er in Nederland een verbod komen op telemarketing en deurverkoop? Laat het ons weten via de reacties!
Bron: ANP/NOS
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!