Op zoek naar een elektrische fiets? Let dan hierop
03-04-2020
•
leestijd 4 minuten
•
5252 keer bekeken
•
In Nederland fietsland is de elektrische fiets enorm in trek. Het is allang geen vehikel ‘voor bejaarden’ meer. Mensen van alle leeftijden rijden erop rond. De e-bike is het gewone rijwiel dan ook voorbijgestreefd in verkoopcijfers. Omdat een fiets met elektromotor veel duurder is, moet je van tevoren goed weten wat je precies zoekt. Daarom geven wij je zes punten om op te letten bij de aanschaf van een e-bike.
1. Speedpedelec of andere e-bike?
Allereerst, ga je voor snel of niet? Ja, dan heb je het over een speedpedelec of een high speed e-bike. Deze mag tot 45 kilometer per uur, op de rijbaan. Je moet een helm dragen, een bromfietsrijbewijs hebben (vanaf 16 jaar) en een bromfietskentekenplaatje voor op de openbare weg.
In de 'normale' categorie, e-bikes tot 25 km/u, heb je keus uit diverse modellen, namelijk: de stadsfiets, hybridefiets, vouwfiets, mountainbike, racefiets en bakfiets. Veel harder dan 25 per uur zullen deze niet gaan, omdat e-bikes zijn uitgerust met een begrenzer. Naast het heren- en damesframe kun je ook voor een fiets met een lage instap gaan.
2. Welke motor?
Dé reden om voor een e-bike te gaan, is de trapondersteuning. Daarvoor is het vermogen van de motor belangrijk. Dit wordt bij een elektrische fiets gemeten in Newton. Hoe hoger de Newton meter (Nm), hoe meer trekkracht of koppel. Ga je regelmatig heuvels, bruggen of viaducten over? Dan is minimaal 40 Nm prettig om te hebben. Rijd je meestal over vlak terrein? Dan is 15 Nm tot 30 Nm voldoende qua capaciteit. Sportieve fietsen hebben vaak wel 80 Nm.
De elektromotor vind je op drie mogelijke plekken terug: midden- of achtermotoren zijn doorgaans het krachtigst. Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn meestal wat voordeliger. Een motor in het voorwiel is vaak even wennen, omdat je het idee hebt dat je wordt voortgetrokken.
Bij een motor achter hoort vaak een derailleur- in plaats van naafversnelling. Dit sportievere model heeft, net als bij een gewone fiets, meer onderhoud nodig dan een naafversnelling. Een middenmotor (bij de trappers) geeft een natuurlijk fietsgevoel. Het gewicht van de fiets is het beste in balans bij deze plek van de motor. Gemiddeld genomen zijn fietsen met een middenmotor vaak wat duurder.
3. Accu = actieradius
Het belangrijkste van een accu is de capaciteit. Die bepaalt de actieradius, oftewel hoeveel kilometer je kunt afleggen met een opgeladen accu. De actieradius die de fietsfabrikant belooft, strookt vaak niet met wat je in werkelijkheid haalt. Fiets je graag langere afstanden? Dan ligt de keuze voor een accu met een grote capaciteit voor de hand. Bij normaal gebruik kun je met minder actieradius toe en ben je voordeliger uit.
Weetjes over de accu
Trapondersteuning: Op een e-bike kun je zelf instellen hoeveel trapondersteuning de motor geeft. Wil je lekker licht trappen? Dan kost dat meer van je vermogen van je accu en neemt je actieradius af.
Vervangen maakt prijzig: De accu maakt een e-bike extra duur. Na drie tot vijf jaar is die doorgaans aan vervanging toe. Enkele honderden euro's kost dit vaak, minimaal.
In trek bij dievengilde: Dieven hebben het nogal eens voorzien op de accu van de e-bike. Sommige accu’s hebben daarom een anti-diefstalfunctie of zijn ze voorzien van GPS-tracking.
Uitneembaar? Is de accu uitneembaar? Dan kun je die loskoppelen en in huis opladen. Niet alle fietsen hebben deze optie, let daar dus even op bij het oriënteren. Een stopcontact in de buurt van je fiets is nodig als je de accu of fiets als geheel niet mee naar binnen kunt nemen.
Kou heeft invloed: Bedenk: in de winter is de accu minder krachtig door de kou. Soms neemt de kracht tot wel 50 procent af.
Stilstand is achteruitgang: Elektrische fietsen slijten het hardst door stil te staan. Dat is slecht voor de accu. Daarom kun je het beste de accu bij weinig gebruik eens per maand bijladen. Helemaal leeg laten lopen is het schadelijkst. De levensduur wordt erdoor bekort.
4. Leasefiets van de zaak
Sinds 1 januari 2020 is het mogelijk om via je werkgever een e-bike te ‘leasen’. Deze ‘fiets van de zaak’ maakt het mogelijk om een elektrische fiets (een gewone kan ook) te gebruiken voor woon-werkverkeer, zonder dat je de e-bike zelf koopt. De werkgever betaalt het rijwiel én kosten voor onderhoud. Als werknemer krijg je te maken met een bijtelling bij je salaris. Uiteindelijk betaal je hierdoor enkele euro’s per maand extra belasting. Lees meer over deze regeling, die bedoeld is om woon-werk per fiets te stimuleren.
5. Sla de proefrit niet over
Omdat het een flinke aanschaf is, kun je het beste het maken van een proefrit niet overslaan, ook al is de aanbieding op internet nog zo aantrekkelijk! Grote fietsmerken hebben her en der in het land testcentra*, waar je langs kunt om diverse modellen te proberen. De fietsenwinkel om de hoek heeft die service vast ook. Online fietsenwinkels bieden soms de gelegenheid om aan huis een testrit te maken. Bestel je blind online een fiets, realiseer je dan dat je ook een (dure) kat in de zak kunt kopen.
*In verband met corona zijn sommige centra dicht en is het maken van een proefrit sowieso even geen goed idee, minimaal tot en met 28 april.
6. Fietsverzekering: ja of nee?
Koop je een e-bike? Dan wil de verkoper je vaak graag meteen een fietsverzekering laten afsluiten. Verstandiger is om zelf op zoek te gaan en eerst premies te vergelijken. Maar stel jezelf de vraag: Heb ik überhaupt zo'n dure verzekering nodig? Want wordt de e-bike uit je garage of schuur ontvreemd, terwijl die op slot stond, dan valt de elektrische fiets onder de inboedelverzekering. Een extra fietsverzekering is dan overbodig. Bij een tuin of carport gaat de vlieger niet op, want dan is het geen 'inboedel'.
Bronnen: Rijksoverheid, Onlinefietser, ANWB en Consumentenbond