Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Oorlog Nespresso-cups op komst

02-04-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
135 keer bekeken
  •  
koffie-groott_01.jpg
Het Amerikaanse concern Sara Lee, in Nederland bekend van Douwe Egberts, gaat ook koffiecups voor Nespresso-apparaten op de markt brengen. Frankrijk heeft volgende week de primeur onder de merknaam L'OR, met vier verschillende smaken, maar bij succes kunnen andere markten volgen. Dit maakte Sara Lee deze week bekend.
Volgens Sara Lee wordt Frankrijk gebruikt als basis voor de capsules, maar zullen de capsules waarschijnlijk wereldwijd op de markt worden gebracht. Voor Nederland is nog geen datum van invoering bekend. De stap is opmerkelijk. Nespresso heeft tot dusver concurrentie weten tegen te houden met vele patenten voor zijn producten. Sara Lee zegt dat zijn cups er totaal anders uitzien. "Wij hebben er vertrouwen in dat we geen patenten schenden", aldus een woordvoerder. "Ons product ziet er anders uit qua vorm, heeft een ander formaat en is gemaakt van andere materialen. Het is compleet anders." Sara Lee gaat de cups met eigen koffiesmaken ook verkopen in supermarkten. Nespresso, een dochteronderneming van het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé, doet dat juist niet. De fabrikant heeft daarmee een exclusief imago voor zijn merk gecreëerd. De cups van Sara Lee zullen dan ook goedkoper zijn, met drie euro per tien cups, tegenover Nespresso die tussen de 3,30 en 3,70 euro vraagt. Sara Lee dreef bij de verkoop van koffie voor volautomatische koffiemachines jarenlang op het succes van de Senseo. Het concern moest uiteindelijk voor dit Philipsapparaat concurrentie toestaan, nadat er patentruzies over waren gevoerd. Met de breuk van de hegemonie van Nespresso verwachten koffiedeskundigen een prijzenslag. Nespresso zelf ziet vooralsnog geen bedreiging voor zijn 'unieke businessmodel'. Bron:
ANP
Het Parool
Telegraaf
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (13)

Frits Jansen
Frits Jansen
16 mrt. 2025 - 8:49

Populisten willen geen geld uitgeven aan impopulaire zaken. Dat wil eigenlijk niemand, maar een verstandige overheid beseft dat het niet altijd zondag kan zijn.

Ook hier kan een constitutioneel Hof een nuttige rol spelen, met name om zgn. sociale grondrechten te handhaven.

Dan had bijv. nooit het Ministerie van Volkshuisvesting kunnen worden afgeschaft.

Jos Scholte
Jos Scholte
15 mrt. 2025 - 20:10

Iets half uitvoeren is voor deze regering trouwens wel bovengemiddeld goed.

geronimo3
geronimo3
15 mrt. 2025 - 9:10

Nederland had de PVV als grootste gekozen, Rutte regelde snel nog even dat Schoof nu de leiding kreeg zoals hij wel meer regelde in Brussel, wij kunnen als volk niet kiezen hoe wij ons geld besteden, geheime afspraken, Agema beaamde dat pas,vriendin von der Leijen is er bij betrokken,gaan zij aan ons gespaarde geld zitten is ook een gerucht,onze pensioenen zijn ze veilig, het is echt moeilijk voor mij als EU burger om iets positiefs te schrijven over onze EU, ik zie wel patronen en vooral heel veel blablabla, Mandela zei dit vroeger al toen het Westen bleef steken in retoriek, terwijl er zoveel problemen zijn nu in onze EU, Jeffrey Sachs zei het pas nog daar in Brussel, in de EU hebben jullie een geschiedenis die wij in de VS helemaal niet hebben, jullie systeem zorgt voor de onderkant,gelukkig, dat zou ik graag weer zien, ik ook als burger i.p.v. escaleren in die oorlog, over het Midden-Oosten heb ik het dan maar even helemaal niet!

1 Reactie
noorloosn2
noorloosn215 mrt. 2025 - 11:37

Wat een kletsverhaal, Rutte heeft niets te maken gehad met Schoofs benoeming. Dat hebben Wilders en zijn minions zelf gedaan. Dat NSC mee ging in DJ Jopie's motie heeft vooral te maken met Omtzigts Griekenland syndroom. Waarvan ik nog wil opmerken dat Griekenland het, ondanks Pieters zwartste scenario's, het voortreffelijk doet. Ze hebben ondanks de rentelasten van de "regeling" van EU en IMF de beste economische groeicijfers. De staatsschuld is inmiddels van 207% naar 153% geslonken, iets wat fasciste Meloni maar niet wil lukken.

TwoTone
TwoTone
15 mrt. 2025 - 8:48

Het is een Ruttiaans standpunt. We moeten ons dus afvragen of het wel Ruttiaans is.

Ik denk dat het post EEG standpunten zijn. Zonder dat de bevolking/kiezers voor of tegen een federale EU hebben kunnen stemmen wordt dat er doorgedrukt. Gezamenlijke EU schulden is op dit moment tegen de afspraken. Elke NL-se regering zit in een spagaat tussen Brusselse vergezichten en de democratische rechten van de Nl-se kiezer. Vandaar de geitenpaadjes en in nederland “nee” roepen en in Brussel bij het kruisje tekenen.

Ik ben niet voor of tegen een EU. Ik ben er wel op tegen zoals alles er doorheen wordt gefrommeld.

De Nederlandse kiezer heeft democratische rechten. Laat de Nederlandse kiezer eindelijk zijn stem geven over welke vorm van organisatie we in Brussel willen en hoe dat te financieren.

Herbewapening wordt nu gebruikt om Eu schulden op te tuigen. Dat is niet nodig. Herbewapening kun je op diverse manieren financieren. Dat kunnen landen ook zelf doen. Laat de kiezer een keuze.

1 Reactie
Huub53
Huub5315 mrt. 2025 - 16:23

Eens.

Beter omschreven dan ik zelf zou kunnen.

De EU grijpt weer een kans om nog verder zijn ondemocratische macht te versterken.

Wie moet in zo'n Europees leger als kanonnenvoer fungeren?

De kinderen van de stemmers op de AFD, PVV etc of die van de Eurofielen van de D66, Volt, Groenlinks en de VVD?

Een ongemotiveerd leger zonder draagvlak is, ook als het 800 miljard gekost heeft, niets waard.

Maar als je kanttekeningen bij de huidige angstporno plaatst ben je een Poetinlover!

Dat is zorgelijk.

Zo begon Poetin, ruim 20 jaar geleden, ook de geesten in Rusland rijp te maken voor de inval in Oekraïne.

Te samen met de strijd tegen desinformatie.

De EU moet opletten dat ze niet op het Kremlin gaat lijken!

Inzicht
Inzicht
15 mrt. 2025 - 7:48

Dus zometeen sturen Frankrijk, Engeland en Duitsland hun zonen en dochters naar de vuurlinie terwijl de Nederlandse boomer nog aan het dreinen is over het afschuwelijke financiële risico dat hij loopt.

Dit is zo eerloos. Schaam me Nederlands te zijn. Ik kan die domme corrupte koppen niet meer zien als ze terugkeren van het zoveelste crisisoverleg.

Nieuwe verkiezingen aub. Inzet: wel of geen eurobonds.

misterzuinig
misterzuinig
14 mrt. 2025 - 17:38

Op https://www.doorbraak.eu/de-politieke-logica-van-het-militarisme/ "De politieke logica van het militarisme" lees ik het volgende:

"Want Timmermans kan wel zeggen dat het niet van het sociale vangnet af mag, maar dat is wel wat er gaat gebeuren onder de huidige regering. Want die gaan geen belastingen verhogen op de rijken. Dus gaan ze beknibbelen.

Een beknibbeling die hen ten goede komt. Door onderwijs en zorg duurder te maken, kun je mensen naar het leger trekken, net zoals in de VS gebeurt. Met als bijkomend voordeel dat de VVD de sociale zekerheid helemaal mag uitkleden, zoals ze al heel lang willen."

Maar krijgt de VVD wel de kans om de sociale zekerheid helemaal uit te kleden, gezien de zeer slechte onderlinge verhoudingen in de coalitie, het kabinet maar weinig voor elkaar krijgt t.g.v. onderlinge onenigheid en het kabinet niet eens een meerderheid in de Eerste Kamer heeft?

P. Toet
P. Toet
14 mrt. 2025 - 17:27

Het ongekozen ongeleide EU projectiel Von der Leyen stelt voor om voor 800 miljard schulden te gaan maken en dat te verkwanselen aan oorlogsmaterieel e.d.

+

En dan gaat het dus echt niet alleen om 150 miljard ''gezamenlijke'' leningen zoals het AD fantaseert.

Het allerergste dat daar nog eens bovenop komt is dat landen in totaal voor 650 miljard hun nationale schuld (die voor de meesten al veel te hoog is) nog verder mogen gaan verhogen.

+

De Duitsers hebben zich alvast (weer) voorgenomen daar vol mee aan de slag te gaan. Gelijk 100 jaar geleden.

Autobanen en (her)bewapenen met deze eeuw als extra voor de groene socialisten afgetopt met het verbranden van wat miljarden aan klimaat.

https://nos.nl/artikel/2559532-duitse-spd-cdu-en-groenen-akkoord-over-uitgave-van-500-miljard-euro

+

En wie gaat al die miljarden die Schoof en de VVD/CDA/PvdA/GL/D66 in Nederland aan oorlog willen uitgeven uit de mond sparen?

Hun doelgroep te weten de rijke bovenmodale tevreden gezinnen of weer de arbeiders.

We gaan het zien bij de voorjaarsnota waar het op uitdraait. Als eerste de huren per 1 juli mega verhogen om daarmee woningen te bouwen.

2 Reacties
Jos Scholte
Jos Scholte15 mrt. 2025 - 6:47

Wat je schetst is een trend die al 20 jaar bezig is. Een gemiddeld gezin met 1 inkomen kon in de jaren 70 een woning kopen, op vakantie en sparen. In 2025 zijn daar 2 inkomens voor nodig. Ook in de tijd dat we niets aan defensie uitgaven ging die achteruitgang gewoon door. Maar het is waarschijnlijk goed om kritisch te zijn over schulden maken en die ook af te lossen. De Duitse investeringen in infra en leger zijn trouwens nodig om jarenlange onderinvestering om te buigen. Een land als Polen gaat bijvoorbeeld nog veel verder dan de Duitsers.

Coolplayer
Coolplayer16 mrt. 2025 - 2:39

Vechten voor onze vrijheid en

die van onze kinderen en kleinkinderen, ik betaal hier graag een paar tientjes per maand voor, vrijheid inleveren alleen maar omdat je bang bent om schulden te maken is nu de discussie, gaat Pieter Omtzigt met zijn jaarnota zwaaien van kijk we hebben geen schulden als eenmaal de Russen aan de deur staan .

Huub53
Huub53
14 mrt. 2025 - 16:44

Het journaille had weer eens van een mug een olifant gemaakt.

Het bericht alleen over bijzaken.

Is dat omdat er inhoudelijk weinig op kabinet Schoof is aan te merken?

5 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer14 mrt. 2025 - 23:09

[Is dat omdat er inhoudelijk weinig op kabinet Schoof is aan te merken?]

-

Een mislukte poging tot cabaret?

Jos Scholte
Jos Scholte15 mrt. 2025 - 6:48

Om inhoudelijk iets op te merken moet er eerst inhoud zijn. Ik wacht nog steeds.

Zandb
Zandb15 mrt. 2025 - 7:37

Huub

En wat is dan de olifant? Dat Schoof en het Kabinet met elkaar overhoop liggen en wat de Kamer heeft aangenomen nu ineens in een heel ander licht komt te staan? En dat is dan in feite niet meer dan een mug?

.

Of is het feit, dat de MP al een toezegging deed, nu teruggefloten is zodat een Kamerbesluit nu halfbakken wordt uitgevoerd een mug en maakt 'het journaille' - jawel! - daar een olifant van?

.

In feite is de vraag dus: Wat is volgens u de hoofdzaak en wat zijn de bijzaken.

Maar hoe dan ook vind ik het een lachwekkend standpunt als je meent dat er inhoudelijk niets op een Kabinet dat zo handelt - en zeker niet alleen wat dit onderwerp betreft - aan te merken is.

Huub53
Huub5315 mrt. 2025 - 16:49

Dat de leden van kabinet Schoof iets minder weten hoe de hazen "horen?" lopen in de Haagse beleidsbureaucratie vind ik een bijzaak.

Dit kabinet loopt minder aan de leiband van de Haagse en Brusselse beleidsbureaucratie en de mainstream media en dat vind ik al een zegen.

Het gaat om de inhoud en iet om de papieren werkelijkheid van de beleidsbureaucratie.

Zandb
Zandb16 mrt. 2025 - 8:13

Huub

U ziet het volgen mij volkomen verkeerd:

1. De Kamer neemt iets aan.

2. De MP heeft toezeggingen gedaan, die niet stroken met waar de meerderheid van de coalitiepartijen voor gekozen heeft.

3. De regering heeft dus een probleem.

4.. Daar heeft het "journaille" - over voor ingenomenheid gesproken - niets maar dan ook helemaal niets mee te maken. Die doet daar, ieder op z'n eigen wijze, verslag van en die duidt dat, ook weer ieder op z'n eigen wijze.

5. Of deze je kwestie een mug of een olifant vindt, dat staat iedereen vrij.

6. Deze kwestie heeft niets te maken met de vraag waar je voor kiest aan welke leiband je wil lopen. De coalitiepartijen staan achter het Kamerbesluit. Dat is een keuze. En Schoof staat achter dat wat Europa voorstelt. Dat is ook een keuze.

hvz
hvz
14 mrt. 2025 - 16:23

Een stroperige bedoeling. Dit kabinet heeft nog niets gepresteerd en het ziet ernaar uit dat dat ook niet gaat gebeuren. Onkundig en wantrouwend, zo kun je de huidige regering definiëren. In deze tijd kunnen we dat missen als kiespijn. In het belang van Europa moeten ze zo snel mogelijk opstappen.

misterzuinig
misterzuinig
14 mrt. 2025 - 16:02

Op https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politiek/10569616/dit-kabinet-is-een-historisch-wankel-geheel "‘Dit kabinet is een historisch wankel geheel’".

Hoe kan dit kabinet tot op de dag van vandaag nog steeds blijven standhouden?

1 Reactie
Jos Scholte
Jos Scholte15 mrt. 2025 - 6:49

Op dezelfde manier zoals veel burgers ondanks ziekte of financiële nood standhouden. Hopen dat morgen beter wordt.

PVDB2
PVDB2
14 mrt. 2025 - 16:01

Ja, en ik ben half zwanger. Het is een dooddoener, die mosterd na de maatijd is. De veto termijn is al lang voorbij.

Het is voor de buhne. Nederland de koopman en de dominee. Hadje jezelf al niet paal gezet in het buitenland, dan doe je dat nu alweer. Als je nu zo geschofferd word door je eigen kabinet dan zou ik zeggen: Jongens, meiden: ik ga van mijn pensioen genieten. Ik zie het hier niet zitten. Ik ga niet naar Amerika (want daar heb je Trump). Maar naar Belgie....

1 Reactie
Tegu
Tegu14 mrt. 2025 - 19:16

' Jongens, meiden: ik ga van mijn pensioen genieten. Ik zie het hier niet zitten. '

Ha, dat hoef je niet te vermelden hoor; dat weet ik al lang.

Olav Meijer
Olav Meijer
14 mrt. 2025 - 15:42

[Die motie gaat het kabinet volgens Schoof ‘deels wel, deels niet uitvoeren’...... ervoor pleiten dat het Nederlandse aandeel in de EU-leningen -van in totaal 150 miljard gezame[n]lijke leningen [zijn]- slechts ‘tijdelijk en gericht zijn’, met ‘waarborgen voor schuldhoudbaarheid en financiële stabiliteit’.]

-

Vleesch noch visch. Abrakadabra. Dat zal het kabinet er internationaal niet veel beter op doen komen staan. Zo'n verlangde uitzonderingspositie zal Nederland zeker geen sympathie opleveren.

-

[Schoof zegt nu ook dat hij pas in een later stadium definitief een besluit zal nemen. Nederland zal zich in Europa onthouden bij stemmingen over het voorstel of er "niet mee instemmen".]

-

Schoof valt hiermee door de mand als standvastige premier. Hij laat zich een smet op zijn blazoen aansmeren, en Nederland laat zich niet kennen als "betrouwbare bondgenoot". Opportunisme ten top.

Juppé🎗
Juppé🎗
14 mrt. 2025 - 15:27

kom op zeg. Zeggen dat je hem niet uitvoert en de vertrouwensvraag stellen. Geen vertrouwen is ontslag nemen en het door Omtzigt maar uit laten zoeken. Het is geen appelmoes het is onze vrijheid.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe15 mrt. 2025 - 11:18

In ieder geval niet uitvoeren.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor