Het Amerikaanse concern Sara Lee, in Nederland bekend van Douwe Egberts, gaat ook koffiecups voor Nespresso-apparaten op de markt brengen. Frankrijk heeft volgende week de primeur onder de merknaam L'OR, met vier verschillende smaken, maar bij succes kunnen andere markten volgen. Dit maakte Sara Lee deze week bekend.
Volgens Sara Lee wordt Frankrijk gebruikt als basis voor de capsules, maar zullen de capsules waarschijnlijk wereldwijd op de markt worden gebracht. Voor Nederland is nog geen datum van invoering bekend.
De stap is opmerkelijk. Nespresso heeft tot dusver concurrentie weten tegen te houden met vele patenten voor zijn producten. Sara Lee zegt dat zijn cups er totaal anders uitzien. "Wij hebben er vertrouwen in dat we geen patenten schenden", aldus een woordvoerder. "Ons product ziet er anders uit qua vorm, heeft een ander formaat en is gemaakt van andere materialen. Het is compleet anders."
Sara Lee gaat de cups met eigen koffiesmaken ook verkopen in supermarkten. Nespresso, een dochteronderneming van het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé, doet dat juist niet. De fabrikant heeft daarmee een exclusief imago voor zijn merk gecreëerd. De cups van Sara Lee zullen dan ook goedkoper zijn, met drie euro per tien cups, tegenover Nespresso die tussen de 3,30 en 3,70 euro vraagt.
Sara Lee dreef bij de verkoop van koffie voor volautomatische koffiemachines jarenlang op het succes van de Senseo. Het concern moest uiteindelijk voor dit Philipsapparaat concurrentie toestaan, nadat er patentruzies over waren gevoerd. Met de breuk van de hegemonie van Nespresso verwachten koffiedeskundigen een prijzenslag. Nespresso zelf ziet vooralsnog geen bedreiging voor zijn 'unieke businessmodel'.
Bron:
ANP