Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ook Tele2 moet 'gratis telefoon' terugbetalen

30-05-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
smartphone telefoon appen bellen 930
Telecomprovider Tele2 moet een klant alle kosten voor een zogenoemde 'gratis' mobiele telefoon terugbetalen. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald in een zaak die door ConsumentenClaim namens een klant tegen de provider was aangespannen. Het gaat om een bedrag van 300 euro, wat volgens de rechtbank gezien kan worden als het deel van het abonnement dat voor de betaling van de telefoon bestemd was.

Onlangs T-Mobile al veroordeeld

Eerder deze maand werd ook T-Mobile al veroordeeld in een vergelijkbare zaak. De kantonrechters beoordeelden in beide gevallen dat de telefoon op afbetaling was gekocht en er een krediet was verstrekt. Beide providers lieten de klant echter het volledige abonnementsbedrag betalen ook nadat het krediet al was afgelost.

Wet overtreden

De Hoge Raad oordeelde twee jaar geleden dat aanbieders van telefoniediensten jarenlang de wet overtraden door te werken met all-in-prijzen, waarbij het toestel 'gratis' werd aangeboden. Volgens ConsumentenClaim is de rechtspraak ,,consistent en duidelijk''. ,,Als bij de verkoop van je abonnement niet is verteld wat je voor het toestel betaalde, dan heb je recht op terugbetaling van de nieuwwaarde'', vat directeur Stef Smit samen. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!