Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Ook Santander en Hollandsche Disconto Voorschotbank berekenden te veel rente

10-04-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
8725 keer bekeken
  •  
Na een veroordeling van ABN Amro, blijkt nu ook dat de rente op het doorlopende krediet van de Hollandsche Disconto Voorschotbank (onderdeel Vesting Finance) en van Santander Consumer Finance Benelux niet in de pas is gebleven met marktrente.
Onlangs maakt Consumentenbond Claimservice naar aanleiding van eenzelfde uitspraak over ABN Amro bekend met deze bank in gesprek te gaan over mogelijke compensatie voor 80.000 klanten met zo’n krediet.
De Commissie van Beroep (CvB) onderschrijft wederom de eerdere uitspraak van de geschillencommissie en stelt dat de klagers hadden mogen verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd van dat krediet in de pas zou blijven met de relevante marktrente.

Te veel betaalde rente terugbetalen

Beide banken, Santander en Hollandsche Disconto Voorschotbank, moeten de door de consumenten verschuldigde rente gedurende de looptijd van het krediet opnieuw berekenen en per saldo te veel betaalde rente terugbetalen.
In de beroepsprocedure van Hollandsche Disconto Voorschotbank gaat het om een doorlopend krediet met een kredietlimiet van 34.000 euro, afgesloten eind oktober 2007 door de consument en haar toenmalige partner. Het op dat moment overeengekomen rentetarief bedraagt 10,9 procent effectief per jaar. Sinds mei 2012 is er sprake van een rentestop; dit betekent dat de consument vanaf dat moment geen rente meer betaalt en wel maandelijks 200,00 euro aflost op het krediet. Het krediet staat sinds mei 2017 alleen op naam van de consument.
In de andere klachtzaak gaat het een om een doorlopend krediet met een kredietlimiet van 10.000,00 euro dat de consument begin oktober 2010 heeft afgesloten bij Santander Consumer Finance Benelux. Dit krediet is in september 2016 volledig afgelost.

'Meld je als je te veel rente hebt betaald'

Consumentenbond Claimservice zegt zich in eerste instantie te richten op ABN Amro, Santander en Vesting Finance, maar roept iedereen op zich te melden die denkt dat hij te veel rente heeft betaald over een krediet bij een geldverstrekker.
Kassa heeft de problemen met de wurgkredieten vanaf 2016 op de kaart gezet samen met Stichting Geldbelangen. De ABN Amro klant die de beroepsprocedure won tegen de bank, kwam via Kassa in contact met Stichting Geldbelangen die hem bij stond in deze zaak.

In lijn met eerdere uitspraken

Deze ‘nieuwe’ uitspraken zijn in lijn met eerdere uitspraken tegen Crédit Agricole Consumer Finance die uiteindelijk resulteerden in een compensatieregeling. Daarvoor is circa 123 miljoen euro uitgetrokken.
Kifid heeft meerdere soortgelijke klachten van consumenten tegen Hollandsche Disconto Voorschotbank en tegen Santander Consumer Finance Benelux in behandeling. Bij de beoordeling van deze klachten zal de Geschillencommissie de lijn volgen zoals uiteengezet in de vandaag gepubliceerde uitspraak van de Commissie van Beroep.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor