Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Ook ING compenseert klanten die te veel rente betaalden

20-10-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2685 keer bekeken
  •  
geld pensioen fondsen 1127

Ook ING gaat klanten van de bank die een te hoge rente hebben betaald op een lening compenseren. Daarvoor is 180 miljoen euro gereserveerd. ABN AMRO en Rabobank besloten al eerder om hun klanten te gaan compenseren.

Het draait allemaal om de zogeheten wurgkredieten: in veel gevallen bleef de rente op doorlopende consumentenleningen te hoog, terwijl deze zou moeten meebewegen met de marktrente. Klanten werden zo jarenlang de dupe.

Het gaat bij ING om het Doorlopend Krediet, gespreid betalen op de creditcard en producten voor rood staan, waarbij de variabele rente bij nader inzien niet voldoende marktconform was. Dit wil de bank gaan herstellen door klanten bij wie het verschil 50 euro of meer betreft, een compensatie te bieden. Dit betreft volgens ING ongeveer 10 procent van zijn klanten met deze producten.

ING komt in actie na een aantal uitspraken bij het financiële klachteninstituut Kifid over soortgelijke producten bij andere banken. Naar aanleiding daarvan heeft de bank onderzocht of de problemen ook speelden bij de eigen klanten.

Consumentenbond 'positief'

Volgens ING heeft de Consumentenbond positief gereageerd op het compensatievoorstel. De consumentenorganisatie zou ook bereid zijn om met de bank in gesprek te gaan over de precieze uitvoering en details van de regeling. Naar verwachting zullen alle klanten die het betreft uiterlijk eind volgend jaar een vergoeding ontvangen. ING zal hen dit jaar al benaderen en meer informatie geven over de vervolgstappen met betrekking tot de regeling.

Kritiek op compensatieplannen ING

Er is meteen al kritiek op het compensatievoorstel. Volgens Adriaan de Gier van belangenorganisatie Qollect gaat het om een "dramatische" regeling. Hij wijst erop dat ING er minder geld voor uittrekt dan ABN AMRO, dat eerder dit jaar zo'n 250 miljoen euro reserveerde. Rabobank heeft ook gezegd met een compensatie te komen, maar gaf nog geen financiële details.

Adriaan de Gier ergert zich eraan dat ING niet met een vergoeding komt voor te veel betaalde rente bij bijvoorbeeld hypotheken en zakelijke klanten. In werkelijkheid loopt de schade volgens hem waarschijnlijk in de miljarden euro's. Met Qollect kondigde hij in september een claim aan richting meerdere Nederlandse banken, omdat ze tientallen jaren te veel aan variabele rente zouden hebben gerekend. Als de rentes in de markt opliepen moesten klanten wel meer rente betalen, maar als de marktrente daalde werd dit vaak niet goed doorberekend. De belangenorganisatie heeft becijferd dat er waarschijnlijk circa 8 miljoen Nederlandse consumenten zijn benadeeld. Als de banken niet voldoende over de brug komen, wil De Gier dit voor de rechter uitvechten.

Compensatie ABN AMRO niet in lijn met uitspraken Kifid

'Wurgkredieten' is een thema waar Kassa regelmatig aandacht aan besteed. Onlangs nog werd de compensatieregeling waarmee ABN AMRO is gekomen onder de loep genomen. Deskundigen die Kassa raadpleegde, stellen dat de bank de compensatieregeling niet uitvoert in lijn met uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Klanten kunnen hierdoor vele duizenden euro’s mislopen.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor