'Ook de drogist ontspringt de dans niet'
07-05-2014
• leestijd 2 minuten
De omzet van drogisterijen daalde vorig jaar voor het eerst sinds de start van de crisis in 2008. Volgens het economisch bureau van ABN Amro kan een krimp ook voor dit jaar niet worden uitgesloten.
Branchebreed daalden de verkopen in 2013 met zo'n 3 procent naar ongeveer 3 miljard euro. Een jaar eerder was nog sprake van een lichte omzetgroei, schrijft de bank in een woensdag gepubliceerd rapport.
Extra producten
Het lukte drogisten lange tijd om de omzet op peil te houden door extra producten in de schappen te leggen. Drogisten gingen bijvoorbeeld ook geurtjes verkopen. Daarbij profiteerden zij van het zogeheten ‘downshoppen’: consumenten kochten hun cosmeticaproducten liever bij de plaatselijke drogist dan bij duurdere parfumeries.
Online shoppen
Maar drogisterijen lijken nu op hun beurt ook weer voorbijgestreefd te worden door nog goedkopere concurrenten. Supermarkten en winkels als Hema en Action bieden tegenwoordig steeds vaker verzorgingsproducten aan. De consument bestelt zijn crèmetjes en paracetamoltabletjes daarnaast in toenemende mate online. Internetgiganten als Amazon.com en Bol.com hebben inmiddels een uitgebreid assortiment aan A-merken, aldus ABN Amro.
Als gevolg van deze nieuwe concurrentie staan de marges onder druk. Veelal kleinere drogisterijbedrijfjes met slechts enkele medewerkers lukte het hierdoor afgelopen jaren al niet om het hoofd boven water te houden. In 2008 telde Nederland nog zo'n 1200 ondernemingen in de branche. Vorig jaar waren dat er nog maar iets meer dan 1000.
Ketens
De markt van drogisterijen wordt gedomineerd door grote ketens. Kruidvat is met meer dan 800 winkels de grootste speler. In de drogisterijbranche werken ruim 24.000 mensen.
ANP