Het zou gaan om duizenden klanten die jaarlijks gemiddeld 4200 euro te veel betaalden. Voor de eeuwwisseling werd de energielevering verzorgd door het regionale energiebedrijf, dat zowel de energie leverde als het energienet onderhield. Klanten ontvingen voor alle diensten daarom één factuur. Sinds de liberalisering van de energiemarkt in 2001 ontvangen klanten met een grootverbruik-aansluiting een aparte factuur van het netbeheer en één voor de energielevering. NUON zou onoplettende klanten echter nog steeds een deel van de netbeheerkosten in rekening brengen.
Een oplettende klant stelde de kostenpost bij het bedrijf aan de kaak. Daardoor kwam de zaak aan het licht. De energieleverancier kwam na een jaar steggelen over de brug en betaalde een vergoeding van 30.000 euro. Ook voor een andere klant is een advocaat van de stichting bezig een vergoeding voor deze kostenpost te krijgen.
Vattenfall stelt zelf dat klanten niet dubbel hebben betaald. "Onze rekening bestaat uit twee delen. Een vast bedrag, dat gerelateerd is aan de hoeveelheid stroom, ook wel het gecontracteerd vermogen, en het andere deel voor hoeveel je daadwerkelijk verbruikt. Dat is de manier hoe we ons energiecontract hebben opgesteld."
Op de vraag of Vattenfall eerder inderdaad een schadevergoeding van 30.000 euro betaalde aan een klant in deze kwestie, zegt een woordvoerder dat het om een schikking gaat. Nuon ziet liever dat mensen bij hen aankloppen bij ontevredenheid over het contract dan bij de claim-stichting.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!