Onterechte afschrijving? Dit kun je doen en zo voorkom je het
30-07-2020
•
leestijd 3 minuten
•
41365 keer bekeken
•
Veel betalingen gaan tegenwoordig via een automatische incasso. Maar het kan voorkomen dat er geld van je rekening afgehaald wordt zonder jouw toestemming of dat je het gewoonweg niet eens bent met een afschrijving. Wat kun je dan doen en hoe voorkom je het? We leggen het je uit.
Het is goed om te weten dat een automatische incasso eenmalig of doorlopend kan zijn. Als het om een doorlopende incasso gaat, dan schrijft het bedrijf regelmatig geld af. Denk bijvoorbeeld aan je telefoonabonnement of je sportabonnement. Hiervoor moet je wel zelf een machtiging hebben gegeven. Er zijn verschillende mogelijkheden om incasso’s tegen te houden of te voorkomen. We noemen er hieronder vier, maar in dit document lees je meer over de zogeheten ‘Consumentenbeschermende maatregelen’ (CBM).
Stornering
Het terugboeken van geld (beter bekend als ‘storneren’) kan binnen acht weken nadat het geld is afgeschreven. Dit kun je zelf doen via internetbankieren, maar je kunt ook de bank vragen dit voor jou te doen. Als de automatische incasso onterecht blijkt te zijn, dan heb je dertien maanden de tijd om het geld terug te boeken. Dit kan alleen via de bank. Let wel op: er kunnen kosten aan verbonden zijn als er wél een rechtsgeldige machtiging door jou is gegeven voor de afschrijving. De bank controleert overigens niet van tevoren of een incasso terecht of onterecht is.
Weigering
Je kunt een ingeplande incassotransactie vooraf weigeren. Dit kun je zelf doen via internetbankieren. In de app van de Rabobank heb je bijvoorbeeld het tabje ‘toekomst’, om zo de toekomstige afschrijvingen te kunnen bekijken. Als je op een incasso klikt, zie je de knop ‘incasso weigeren’. Ben je het niet eens met de incasso? Dan kun je daarop klikken.
Alertering
Bij alertering krijg je een melding van de bank, vijf dagen vóór de eerste afboeking van een nieuwe incassomachtiging. Je kunt dit zelf instellen via internetbankieren. Het verschilt per bank hoe je zoiets kun instellen. Zo wordt het bij de Rabobank ‘Euro-incasso Alert’ genoemd en ontvang je een melding per mail. Bij de ING Bank krijg je de meldingen in ‘Mijn berichten’. Hier lees je hoe het bij alle banken in z’n werk gaat.
Goedkeuringslijst
Als consument kun je een goedkeuringslijst aanvragen bij de bank. Dat is een lijst met bedrijven waar jij goedkeuring voor hebt gegeven voor de automatisch incasso’s op je rekening. Je bepaalt zelf welke bedrijven op de lijst staan. Let wel op: als je een bedrijf een machtiging geeft voor een incasso, dan moet je deze ook zelf op de goedkeuringslijst zetten. Als je dit niet doet, kan er geen geld afgeschreven worden en kun je te maken krijgen met herinneringen of aanmaningen. De goedkeuringslijst kan gebruikt worden in combinatie met de andere opties, zoals de alertering.
Zelf verkeerd overgeboekt
Heb jij zelf een bedrag overgeboekt naar iemand of een bedrijf? Dan heb je helaas weinig rechten. Je bent dan vooral afhankelijk van de medewerking van de ontvanger. Banken hoeven volgens de Algemene Bankvoorwaarden niet de naam en rekeningnummer controleren. Het geld wordt dus gewoon overgemaakt als je bijvoorbeeld een verkeerd rekeningnummer hebt ingevoerd. Veel banken hebben wel de IBAN-Naam Check ingevoerd, waardoor de kans op het verkeerd overmaken kleiner is geworden.
Weiger of storneer niet zomaar
Je kunt vrijwel alle incasso’s storneren, ook als je verplicht bent de rekening te betalen. Mocht je toch storneren, dan kun je vroeg of laat herinneringen en aanmaningen krijgen. Je moet het immers wel een keer betalen. Je hebt een betalingsverplichting en als je die niet nakomt, kan er een incassobureau of deurwaarder ingeschakeld worden. Weiger of storneer je een incasso? Laat de ontvanger dan altijd weten waarom je het oneens bent met de rekening.