Winkelen via sociale media heeft de wind in de zeilen. Met name jongeren kopen kleding, elektronica en spullen voor woninginrichting steeds vaker via platformen als Facebook, TikTok en WeChat. Shoppen via socials groeit de komende jaren drie keer zo snel als winkelen in gewone winkels, voorspelt organisatieadviesbureau Accenture.
In 2025 zal er wereldwijd naar schatting voor 1,2 biljoen dollar (omgerekend ruim 1 biljoen euro) worden gewinkeld via sociale media, verwacht Accenture. In 2021 werd er voor 492 miljard dollar, omgerekend ruim 435 miljard euro, gespendeerd.
Accenture bekeek meer dan 10.000 gebruikers van sociale media in China, Brazilië, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar gebruikten ongeveer 3,5 miljard mensen sociale media. Gemiddeld zaten mensen tweeënhalf uur per dag op sociale media. Er wordt het meeste via sociale media gekocht in China. Daar koopt het merendeel van de gebruikers producten via de platformen. China blijft naar verwachting ook de belangrijkste markt voor aankopen via sociale media. De meeste groei is te zien in opkomende markten zoals India en Brazilië. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!