De totale schade als gevolg van phishing (6,1 miljoen euro) en bankhelpdeskfraude (16,5 miljoen euro) kwam in de eerste zes maanden van 2021 uit op ruim 22,5 miljoen euro. De schade door het online oplichten van bankklanten loopt daarmee hard op, meldt de Telegraaf. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) waarschuwt voor de stijgende bankhelpdeskfraude.
Online criminelen slaan hier steeds vaker hun slag mee. Bij bankhelpdeskfraude doen fraudeurs zich telefonisch voor als bankmedewerker om mensen te bewegen geld over te boeken. De schade van 16,5 miljoen euro uit het afgelopen halfjaar is al bijna twee derde van de op deze manier gestolen 26,7 miljoen euro uit heel 2020. Kassa liet vorig jaar al zien hoe mensen soms in een klap duizenden euro's verliezen door helpdeskfraude.
Ondanks alle waarschuwingscampagnes is er van een kentering in de strijd tegen fraudeurs die mensen bewegen geld naar hen over te maken of inlogcodes te delen nog niets te zien. Zo staat de schade van phishing, waarbij bankrekening via valse e-mails, sms’jes en WhatsAppberichten geplunderd worden, in de eerste zes maanden van dit jaar op 6,1 miljoen euro. Dat is ongeveer de helft van de phishingschade van 12,8 miljoen euro uit 2020.
Daarvoor waarschuwt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Oplichters proberen klanten te verleiden om zelf geld over te maken naar een rekeningnummer van hen of van een geldezel. De fraude is geavanceerd en klanten zien ook het "echte nummer" van de bank staan op het scherm van hun telefoon.
Als er niet snel concrete samenwerking komt tussen banken, justitie, telecom en andere partijen wordt het frauderecord van 26,7 miljoen euro uit 2020 verbroken naar zeker 40 miljoen euro, stelt het bankwezen in De Telegraaf.
Blijf op de hoogte van de nieuwste nepmails en -sms'jes die rondgaan en raadpleeg Kassa's Dossier Phishing.
bronnen: ANP/Telegraaf
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!