Online boodschappen doen steeds populairder
22-09-2016
• leestijd 1 minuten
Via het internet boodschappen doen is sterk in opkomst. Volgens een nieuw onderzoek van Multiscope koopt ruim een op de zes Nederlanders volgend jaar wel eens eten en drinken bij een onlinesupermarkt.
Merendeel fysieke winkel
De marktvorser verwacht op basis van de studie, waarvoor 7000 mensen zijn ondervraagd, dat de onlineomzet van supers in 2017 met ruim 30 procent toeneemt. Het merendeel van hun boodschappen slaan consumenten nog steeds in bij een fysieke winkel, maar volgens Multiscope is het onlinekanaal straks toch goed voor circa 5 procent van de totale markt.
Albert Heijn
Ah.nl is verreweg de populairste speler. Zes op de tien onlineshoppers doen daar hun inkopen. Daarna volgen Jumbo, PLUS, Picnic en Hoogvliet. Lang houdbare producten en dranken, zoals frisdrank, bier en wijn, worden het vaakst online besteld.
Overbodig
Toch is nog lang niet iedereen overtuigd. Twee op de drie consumenten vinden het overbodig om zich te wenden tot een internetaanbieder, als ze een normale supermarkt in de buurt hebben. Daarnaast blijken vooral vrouwen het vervelend te vinden dat ze bij onlinesupers het product niet zelf kunnen uitkiezen.
Bezorgkosten de drempel
Bezorgkosten zijn ook een drempel. Als die omlaaggaan of niet meer worden gerekend, zouden veel meer mensen overwegen om online boodschappen te doen, aldus Multiscope. Van iedereen die nog nooit bij een onlinesuper langs is geweest, staan 18- tot 34-jarigen er het meest voor open om dit in de toekomst te gaan doen. ANP