Het online marketinbedrijf Allfree moet een dwangsom van 89.000 euro betalen omdat het nog steeds consumenten misleidt. Allfree heeft misleidende websites voor slotenmakers en andere spoeddiensten. Vorig jaar juli eiste de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat Allfree daarmee zou stoppen. Deed het bedrijf dat niet? Dan moest ze tien weken lang een dwangsom per week betalen. De praktijken van het bedrijf gingen door, dus klopt de ACM nu op de deur om de boete te innen.
Allfree is een online marketingbedrijf dat websites bouwt en daar ook reclame voor maakt. Bedrijven kunnen zich bij Allfree aanmelden om tegen betaling via de websites van Allfree consumenten te werven voor hun eigen diensten. Hier zaten ook allerlei aanbieders van spoeddiensten zoals slotenmakers bij. De ACM eiste in juli 2021 dat Allfree stopte met het online misleiden van consumenten die een slotenmaker of een andere spoeddienst zoeken. De ACM had het bedrijf tot eind september de tijd gegeven om de websites aan te passen. Als ze dat niet zouden doen, kregen ze vanaf begin oktober 2021 tien weken lang, per week een dwangsom van 8900 euro opgelegd.
Stel het volgende is aan de hand. Je vergeet je sleutel en kunt je eigen huis niet meer in. Het riool is verstopt en vies water stroomt je keuken in. In deze gevallen heb je snel een vakman nodig. Je zoekt dan op internet naar een bedrijf dat je snel kan helpen. Het is bij sommige websites niet altijd duidelijk wie je uiteindelijk inschakelt voor de klus. Dat kunnen ook bedrijven zijn die slecht werk leveren, veel te veel geld rekenen en soms agressief te werk gaan. De werkwijze van Allfree maakt het veel moeilijker om te achterhalen met welk bedrijf je in zee gaat.
De dwangsom van 8900 per week is opgelopen tot 89.000 euro. De ACM achtte 10 weken lang genoeg om de website van Allfree aan te passen wat het bedrijf helaas niet gelukt is. Nu wordt de dwangsom geïnd.
Het bedrijf heeft zelf op de berichtgeving gereageerd met verbijstering en onbegrip. Directeur Kars Potze van Allfree: “Nadat de ACM ons in 2021 heeft geïnformeerd over vermeende onjuistheden op onze websites, hebben wij er alles aan gedaan om de gewenste aanpassingen door te voeren. De ACM wil echter niet concretiseren op welke van onze meer dan tweeduizend websites ze hun claim nu nog baseren.”
Verder schrijft het bedrijf op haar website: "Er is ontzettend veel uren en mankracht gestoken in de handmatige aanpassingen aan alle websites. Het is denkbaar dat daarbij een enkele pagina of melding over het hoofd is gezien. Dat is natuurlijk geen onwil. We hebben onze aanpassingen diverse keren ter toetsing naar de ACM gemaild, maar hierop nooit een inhoudelijke reactie gekregen, buiten ‘dat het er overwegend positief uitziet’. Als men ons had aangegeven welke pagina nog niet voldoet, hadden we ook daar actie kunnen ondernemen."
Bron: ACM/Allfree
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!