Ongewenste nieuwsbrieven of reclamemails? Dit zijn je rechten!
03-03-2020
•
leestijd 3 minuten
•
15525 keer bekeken
•
Heb je je ooit ingeschreven voor een nieuwsbrief, maar word je gek van de hoeveelheid mails die je dagelijks krijgt? Dan moet je je gemakkelijk kunnen uitschrijven. Maar wat als een bedrijf je blijft spammen? Lees hier wat je rechten zijn bij ongevraagde e-mails en wat je moet doen om je uit te schrijven voor een nieuwsbrief.
Het is wettelijk verboden om ongevraagde reclamemails, smsjes of appjes te sturen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan boetes opleggen aan de verspreider (diegene die op de knop drukt), de afzender (diegene die de opdracht geeft) en/of aan de mensen die meewerkten aan de verzending (bijvoorbeeld iemand die adressenbestanden aanlevert). Zo’n boete kan oplopen tot maar liefst 900.000 euro.
Toestemming en afmelden
Bedrijven moeten zich houden aan de wettelijke regels. Zo mag een bedrijf niet zonder jouw toestemming nieuwsbrieven of reclame toesturen. Een consument moet zélf actief op een zogeheten ‘opt-in’ hebben geklikt. Dat wil zeggen dat jij een vinkje hebt gezet om nieuwsbrieven te willen ontvangen. Deze mag niet vooraf al aangevinkt zijn. Let wel op: in sommige gevallen moet je een vinkje zetten als je je juist niet wilt inschrijven.
Verder moeten consumenten zich zonder problemen kunnen afmelden, bijvoorbeeld via een afmeldlink onderaan de nieuwsbrief. Verder moet het duidelijk zijn wie de afzender is. Een alias mag dus niet.
Opt-in
Het verwerken van persoonsgegevens moet aan strengere voorwaarden voldoen sinds de invoering van de wet Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) in 2018. Deze wet geldt voor alle Europese burgers en dus ook voor alle Europese nieuwsbrieven. Dat een opt-in betekent dat je je ergens voor inschrijft, is inmiddels bekend. Toch zijn er nog een paar belangrijke punten:
De opt-in mag geen onderdeel of verstopt zijn in de algemene voorwaarden.
De consument moet geïnformeerd worden waarvoor de data gebruikt wordt.
Het verzamelen van gegevens via een nieuwsbrief moet rechtmatig, behoorlijk en op transparante wijze verkregen zijn.
Een nieuwsbrief kan meerdere opt-ins bevatten. Voor elk doel moet je een aparte opt-in aanvinken.
Ben je jonger dan 16 jaar? Dan moet iemand met ouderlijk gezag toestemming geven.
Een bedrijf moet duidelijk zijn in hoe consumenten zich kunnen afmelden als ze geen nieuwsbrieven meer willen ontvangen. Afmelden moet gratis en gemakkelijk zijn. Het is dus niet toegestaan om eerst een vragenlijst voor te schotelen.
Spam en phishing
Soms heb je geen toestemming gegeven voor een reclamemail. Vaak is dit een phishingmail of gewoonweg spam. Hiervoor hoef je je niet af te melden. We raden het af om ergens op te klikken of te reageren. Het verwijderen van zo’n e-mail is voldoende, hoewel je de e-mails wellicht blijft ontvangen in je spaminbox. Krijg je ondanks alle pogingen om uit te schrijven, toch nog nieuwsbrieven en ongewenste reclamemails? Dan kun je dit melden bij de Autoriteit Consument & Markt.
Wil jij de nieuwsbrief van Kassa ontvangen? Dat kan! Meld je met je e-mailadres aan via het onderstaande aanmeldformulier. Wees gerust: we zullen jou niet spammen en je kunt op ieder moment afmelden via de link onderin de nieuwsbrief. We sturen maandag, woensdag, vrijdag en zondag een nieuwsbrief met daarin alles over consumentennieuws en Kassa.