Duizenden gedupeerde passagiers hebben vanwege de coronacrisis in ruil voor hun geannuleerde vlucht een voucher gekregen. Voor passagiers is het echter vaak onduidelijk of de vouchers rechtmatig zijn en of zij het recht hebben om geld terug te vragen.
Nederland stond het luchtvaartmaatschappijen toe reizigers een voucher aan te bieden, tot de overheid eerder deze maand onder de druk van de Europese Commissie
zijn standpunt wijzigde. Vouchers mogen nog steeds uitgegeven worden, maar alleen als klanten ook de kans krijgen om geld terug te vragen.
Niet vaak genoeg regels toegepast
Luchtvaartmaatschappijen passen de nieuwe regels nog niet vaak genoeg toe, stelt ticketclaimbedrijf EUclaim. Naar eigen zeggen krijgt het bedrijf continu telefoontjes van mensen die vragen waar ze recht op hebben. EUclaim veracht dat de chaos de komende weken alleen maar groter gaat worden als de maatschappijen weer gaan focussen op vliegen.
Veel maatschappijen geven geen geld terug voor geannuleerde vluchten. EUclaim adviseert passagiers die geen aanbod krijgen om geld te krijgen de voucher onder protest te accepteren, maar niet te gebruiken. Daarnaast zouden passagiers vaak minder geld ontvangen dan ze aanvankelijk voor de vlucht hebben betaald. Volgens EUclaim kan het zijn dat je bijvoorbeeld een vlucht van duizend euro boekt bij een reisbureau, maar van de luchtvaartmaatschappij een voucher van 900 euro krijgt. Die overige 100 euro zijn namelijk kosten voor het reisbureau. Maar als consument heb je volgens EUclaim recht op het volle bedrag.
Aparte dienst vouchers
EUclaim heeft een dienst ontwikkeld om passagiers te helpen hun vouchers te controleren en geld terug te krijgen. Ook handelt het bedrijf de communicatie richting de luchtvaartmaatschappijen af. ANP