Drie op de vijf consumenten vergelijkt prijzen van producten en diensten via prijsvergelijkingssites. De Consumentenbond en Kieskeurig.nl zijn daarbij het populairst. Tweakers, Beslist.nl en Independer.nl worden ook vaak bezocht. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Multiscope in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam.
Uit het onderzoek komt naar voren dat mannen (64 procent) vaker een vergelijkingssite gebruiken dan vrouwen (51 procent). Hoogopgeleide mensen raadplegen vaker dergelijke sites dan mensen met een lagere opleiding.
Heel vaak wordt een prijsvergelijkingssite niet gebruikt. Eén op de twaalf respondenten geeft aan vaker dan één keer per maand de sites van Consumentenbond en Tweakers te gebruiken om prijzen te vergelijken. De andere sites worden nog minder vaak geraadpleegd. Dat komt volgens de onderzoekers omdat de sites vooral bezocht worden voor aankopen voor de lange termijn. Het gaat ook vaak om grotere aankopen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!