De onderzoekers hebben brieven, webpagina's, folders en teksten met financiële en juridische afspraken van veertien Nederlandse gemeenten onder de loep genomen. De teksten gingen met name over schuldproblemen.
Twintig procent van de Nederlanders is laagopgeleid. Deze groep vond in 62 procent van de gevallen de teksten van de overheid te moeilijk. De onbegrijpelijkheid zorgt voor stress. Voor de lezer is vaak niet duidelijk wat hij of zij met de tekst moet doen. Daarnaast werken de lengte van de teksten ontmoedigend.
Advies: analyseer je teksten eerst
Om de teksten begrijpelijker te maken, adviseren de onderzoekers gemeenten om hun eigen teksten te analyseren op een manier zoals ook in het onderzoek is gedaan. De onderzoekers deden een automatische analyse van 139 teksten op moeilijkheid van woorden en zinnen, lieten tien experts tien teksten beoordelen en deden een lezersonderzoek met mensen met verschillende opleidingsniveaus.
Uiteindelijk zouden er begrijpelijke teksten moeten komen die duidelijk vertellen wat iemand moet weten, die tussenkopjes hebben, logisch in elkaar zitten en persoonlijk en vriendelijk van toon zijn. Hoe korter, hoe beter, en weinig gebruikmaken van moeilijke woorden en zinnen. Plaatjes verduidelijken de boodschap en er moet duidelijk verwezen worden naar een plek waar meer informatie te vinden is. ANP