Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Onderzoek: burgers vinden taalgebruik overheid te moeilijk

08-09-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
654 keer bekeken
  •  
laptop internet webshop 1127
Burgers vinden het taalgebruik in berichten van de overheid te moeilijk. Tot die conclusie komen onderzoekers van de Universiteit Utrecht (UU) en de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN).
De onderzoekers hebben brieven, webpagina's, folders en teksten met financiële en juridische afspraken van veertien Nederlandse gemeenten onder de loep genomen. De teksten gingen met name over schuldproblemen.

Twintig procent van de Nederlanders is laagopgeleid. Deze groep vond in 62 procent van de gevallen de teksten van de overheid te moeilijk. De onbegrijpelijkheid zorgt voor stress. Voor de lezer is vaak niet duidelijk wat hij of zij met de tekst moet doen. Daarnaast werken de lengte van de teksten ontmoedigend.

Advies: analyseer je teksten eerst

Om de teksten begrijpelijker te maken, adviseren de onderzoekers gemeenten om hun eigen teksten te analyseren op een manier zoals ook in het onderzoek is gedaan. De onderzoekers deden een automatische analyse van 139 teksten op moeilijkheid van woorden en zinnen, lieten tien experts tien teksten beoordelen en deden een lezersonderzoek met mensen met verschillende opleidingsniveaus.
Uiteindelijk zouden er begrijpelijke teksten moeten komen die duidelijk vertellen wat iemand moet weten, die tussenkopjes hebben, logisch in elkaar zitten en persoonlijk en vriendelijk van toon zijn. Hoe korter, hoe beter, en weinig gebruikmaken van moeilijke woorden en zinnen. Plaatjes verduidelijken de boodschap en er moet duidelijk verwezen worden naar een plek waar meer informatie te vinden is. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!