Omzet supermarkten groeit
05-02-2009
• leestijd 1 minuten
Nederlandse supermarkten merken weinig van de economische tegenwind. Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK bleek donderdag dat de omzet van de supermarkten in januari 6 procent hoger lag dan in januari 2008.
In totaal zetten supermarkten 2,88 miljard euro om tegen 2,72 miljard euro een jaar eerder. De omzetgroei werd volgens GfK vooral behaald in de eerste twee weken van het jaar. Doordat de jaarwisseling gunstig viel en de ijspret rond het tweede weekend van het jaar kochten consumenten die weken duidelijk meer in.
De waarde van een kassabon steeg in een jaar tijd met 4,1 procent. Gemiddeld stond er in januari een bedrag van 22,10 euro op de bon.
De groeicijfers over januari zijn in lijn met de groei over heel 2008. Tussen december 2007 en december 2008 nam de totale supermarktomzet met 6,2 procent toe en steeg het gemiddelde bedrag op de kassabon met 4,4 procent.
GfK meldt verder dat de actie met voetbalplaatjes van Albert Heijn in twee weken tijd 150.000 huishoudens met kinderen naar de supermarkt heeft getrokken. Volgens het bureau is deze actie succesvoller dan de smurfenactie die de supermarkt in 2008 hield.
Bron: ANP