Omzet duurzaam voedsel blijft stijgen
10-06-2013
• leestijd 1 minuten
Ook in tijden van crisis geeft de consument meer uit aan duurzaam geproduceerd voedsel. Vorig jaar is de omzet hiervan met meer dan 25 procent gestegen tot 2,2 miljard euro. Dat blijkt uit de dinsdag verschenen Monitor Duurzaam Voedsel 2012.
Verkoop groeit overal
Vorig jaar was 5,5 procent van alle verkochte voeding duurzaam. Een jaar eerder was dat nog 4,4 procent. Consumenten zijn in minder dan drie jaar het dubbele aan duurzaam voedsel gaan uitgeven. De groei vindt overal plaats: van supermarkt tot restaurant, van speciaalzaak tot zorginstelling.
Keurmerken doen het goed
De Monitor is samengesteld door onderzoeksinstituut LEI van Wageningen Universiteit. Er zijn 11 keurmerken of labels voor biologische, diervriendelijke, milieuvriendelijke en/of ethische producten gemeten (zoals Fairtrade, Biologisch/EKO en UTZ). Ze zagen allemaal hun omzetten toenemen van 12 tot 62 procent.