Voor veel mensen is het zoeken waar ze met hun pensioenklachten heen kunnen. Ombudsman Pensioenen Henriëtte de Lange stelt dat pensioenfondsen de klachtenprocedure veel beter kenbaar moeten maken. Het is niet voor het eerst dat de Ombudsman dit signaleert: twee jaar geleden deed De Lange net zo'n oproep. Verbeteringen bleven echter uit.
De Lange geeft aan 'te balen' van de dossiers die op haar bureau terecht komen. Toch houdt ze de moed dat pensioenfondsen nu wel met haar aanbevelingen aan de slag gaan. Volgens haar is het nu gemakkelijker om te zorgen dat de procedures op orde zijn voor de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. Na de overgang is het repareren volgens haar lastiger.
De Ombudsman Pensioenen kan pas klachten in behandeling nemen als de klachtprocedure van de pensioenuitvoerder is doorlopen. In veel gevallen is die dus niet te vinden en kloppen mensen aan bij de Ombudsman. In een derde van de gevallen moet de instantie de klagers terugverwijzen naar de pensioenuitvoerder.
Bij de Ombudsman Pensioenen kwamen in 2020 781 klachten binnen. De meest gehoorde klachten betroffen mensen die met pensioen gingen en vragen hadden over regelingen rond vroegpensioen en hoog-laagregelingen waarmee gekozen kan worden voor een periode van een hogere uitkering.
Verder kwamen er veel klachten binnen over het partnerpensioen, en dan met name over samenwonenden die dachten daar ook voor in aanmerking te komen, maar waar dat niet het geval was. Hier besteedde Kassa in 2020 daarom aandacht. Dit probleem is volgens De Lange overigens "getackeld" in de nieuwe pensioenafspraken waarin een nieuwe definitie van partner is opgenomen.
Verder waren er veel klachten over arbeidsongeschiktheidsregelingen en dan met name over de voortgezette pensioenopbouw die deelnemers zelf moesten aanvragen. Veel mensen kwamen er namelijk pas jaren later achter dat ze dit op het moment dat ze arbeidsongeschikt raakten zélf hadden moeten regelen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!