Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Ombudsman: Aanpak herstel toeslagenaffaire schiet tekort

11-10-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
190 keer bekeken
  •  
kinderopvangtoeslagaffaire toeslagenaffaire 1127

Er zijn ingrijpende maatregelen nodig in de hersteloperatie van de kinderopvangtoeslagaffaire, vindt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Van maart tot en met juli werden er minder klachten van ouders afgehandeld door Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT), terwijl deze organisatie er in die periode juist meer te verwerken kreeg.

De bevindingen van de ombudsman staan in het rapport 'Klacht gegrond, maar geen oplossing'. Het rapport verschijnt vandaag en stelt dat gedupeerde ouders geen enkele duidelijkheid krijgen over wanneer hun zaak wordt behandeld. "De UHT liep flinke achterstanden op en wettelijke behandeltermijnen zijn in meer dan een kwart van de gevallen overschreden", aldus Van Zutphen. De wettelijke termijn van een jaar waarbinnen ouders geholpen hadden moeten worden, is per eind september al voor 5700 ouders overschreden.

Werkwijze Belastingdienst te ingewikkeld

De Ombudsman noemt de werkwijze van de Belastingdienst te ingewikkeld. Zo begin de UHT eind vorig jaar met de hersteloperatie van de kinderopvangtoeslagaffaire. Daarnaast behandelt de organisatie ook klachten die hierover vervolgens worden ingediend. De Ombudsman houdt in de gaten hoe de UHT met die klachten omgaat.

Volgens Van Zupthen krijgen ouders geen of te weinig informatie over de behandeling van hun herstelverzoek. "Hierdoor weten zij vaak niet waar ze aan toe zijn. Daarmee zijn de stress en onzekerheid nog steeds aan de orde van de dag. Ouders willen deze kwestie emotioneel en financieel kunnen afsluiten, maar kunnen dat nog altijd niet."

Minder dan 10 procent van toeslagenouders volledig geholpen

Begin deze maand liet demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen weten dat het heel lang kan gaan duren voor alle ouders die slachtoffers werden in de toeslagenaffaire zijn gecompenseerd. Bijna 50.000 mensen hebben zich als gedupeerde gemeld bij de Belastingdienst. Minder dan 10 procent van de toeslagenouders is volledig geholpen. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor